Motivgranskning är den gröna omställningens värsta fiende

Motivgranskning är gröna omställningens värsta fiende

Publicerat av: Redaktionen

Vi måste OCKSÅ hylla de företag som agerar hållbart utifrån affärsstrategiska snarare än filantropiska motiv.

Är det den faktiska handlingen eller motivet som räknas?

Denna fråga har upptagit moralfilosofers tankar under århundraden, och många av oss kan förmodligen relatera till detta dilemma som kan uppkomma i de mest vardagliga av sammanhang.

När det kommer till hållbarhet och företags insatser på området upplever jag att dilemmat har glömts bort i samhällsdebatten. Här verkar det råda enighet om att motivet är helt avgörande för legitimiteten i ett företags hållbara initiativ.

Man måste drivas av en vilja och en önskan att bidra till den gröna omställningen, samtidigt som det fördöms när initiativen grundar sig i en ambition att stärka varumärket och verksamheten. Det är för mig en skam då det i huvudsak är åtgärderna, och deras faktiska effekt, som företag bör stå till svars för.

För hållbarhet är inte bara det rätta valet, det är också en affärsmöjlighet och en konkurrensfördel som många företag kan ta tillvara på – och även stå för att de gör. I kontrast till att många företag tidigare huvudsakligen såg hållbarhet som en kostnad och risk, har det nu skett en närmast kopernikansk vändning. Många företag ser hållbarhet som en möjlighet att se över och optimera sin affärsmodell. Denna förändring har varit några år i processen och i linje med samhällets fokus på den gröna omställningen. Den har dessutom intensifierats av pandemin som har gjort många företag mer agila, innovativa och djärva.

Motivgranskning är den gröna omställningens värsta fiende

Stefan Larsen

Så är det även på Lenovo, där vi har upptäckt att ett större kundengagemang möjliggör att vi kan skapa lösningar som både gagnar oss själva, våra kunder och miljön. För när vi involverar kunderna i utvecklingsprocessen av våra hållbara initiativ, kan vi inte bara skräddarsy lösningarna efter deras behov, utan också hjälpa dem att profilera sig som hållbara och med framtiden i åtanke gentemot deras kunder. Detta ökar både kundernas tillfredsställelse gentemot oss som tillverkare, men det säkerställer också att lösningarna kommer till användning i praktiken. Vilket, självfallet, är den viktigaste faktorn för att göra skillnad för klimatet.

Det gynnar praktiskt taget alla när företag kan förena grön handel med en vinstdrivande verksamhet. Där tycker jag det finns all anledning att vara högljudd. Även om våra motiv inte enbart är filantropiska, utan snarare är en del av affärsstrategin.

Det betyder inte att det ska handla om tomma budskap, för åtgärderna måste resultera i verkliga förbättringar för miljö och klimat. Dels stärker vi den gröna omställningen när hållbara satsningar skapar ökade affärer, dels kan vi inspirera varandra – företag, offentlig sektor och konsumenter – att agera mer hållbart när vi delar våra resultat.

Naturligtvis måste vi fortsätta att vara källkritiska och genomskåda ineffektiva insatser. Men vi måste också acceptera att det är okej att ha mångfacetterade och komplexa motiv för att bidra till den gröna omställningen. När det kommer till klimatet är det handlingen som räknas – även om handlingen är en del av en marknadsföringskampanj som skapar gröna siffror för såväl företaget som klimatet.

Av Larsen, Head of Environmental Services hos Lenovo

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00