När e-bankning blev det nya svarta – så har fintech förändrat våra bankvanor
Hem NYHETER När e-bankning blev det nya svarta – så har fintech förändrat våra bankvanor

När e-bankning blev det nya svarta – så har fintech förändrat våra bankvanor

Publicerat av: Redaktionen

Få branscher har präglats så mycket av digitalisering de senaste åren som bank- och finansväsendet.

Tack vare fintech kan de flesta banktjänster idag skötas via självbetjäning på nätet – med ökad flexibilitet, effektivitet och självständighet som resultat.

Bank- och finansbranschen är sedan flera år en marknad i intensiv utveckling, förändring och modernisering. I takt med digitaliseringens framfart har möjligheterna för smidigare och mer hållbara lösningar ökat, likväl som kundernas krav på tillgänglighet och självbetjäning. Ärenden som enbart kunde göras på bankkontor förut, kan vi idag sköta snabbt och smidigt via nätet eller genom en app i telefonen.

En snabb titt i backspegeln visar tydligt att fintech de facto transformerat våra bankvanor i grunden jämfört med för bara ett tiotal år sedan. En resa som började med datorer, Internet och bankdosor och som håller på att utvecklas till något med avancerade IT-tjänster som artificiell intelligens, röststyrning och appar med biometrisk autentisiering.

Betala räkningar, handla aktier och söka lån – det mesta kan skötas via telefonen

På senare år har appar för smartphones och surfplattor seglat upp som många kunders föredragna val när de ska göra bankärenden. Idag behöver vi inte längre en dator för att köpa aktier, ansöka om lån eller göra betalningar och överföringar. Så länge vi har vi en telefon, har vi hela banken med oss.

Den här enkelheten, smidigheten och tillgängligheten har gjort det lättare för många att hålla koll på sina pengar och med det få en bättre hushållsekonomi. Något som bankerna – däribland Danske Bank – också hjälper sina kunder med genom att tipsa om hur de med hjälp av digitala banktjänser kan skapa en budget, öppna ett sparande och hålla koll på utgfter.

Förutom fler tjänster och användningsområden i bankappar, har de tekniska framstegen också gjort dem säkrare. Och just på säkerhetsfronten är flera spännande nyheter på gång. Än så länge sker inloggning och signering i bankappar med hjälp av Bank-ID, men inom kort spås även biometrisk autentisering bli verklighet.

Det talas dessutom om att röststyrningsfunktioner är på väg in, med vilka vi kommer att kunna uträtta bankärenden i mobilen utan att ens röra vid den.

Mer autonomi och mindre beroende av bankkontoren

Banktjänsternas övergång från fysiska kontor till digitala rum har varit gynnsam för både bankerna själva och majoriteten av alla kunder. För bankerna är det kostnadseffektivt att outsourca jobbet till kunderna själva, och för kunderna innebär den digitaliserde banken betydligt mer autonomi, bättre flexibilitet och ökad tillgänglighet.

Under tranformationens gång har röster ibland höjts om att självbetjäningstjänster och kraftigt reducerad kundkontakt kan försvaga såväl kundlojaliteten, som bankernas egna varumärken. Och visst finns här en svår balansgång – där bankerna fortsätter möta kundernas efterfrågan på e-banking och effektiviserar sina verksamheter, men inte så pass att de själva blir överflödiga.

Framgent kommer sannolikt en del fysiska bankkontor och personlig rådgivning fortfarande att finnas kvar – men tveklöst är att e-banking är här för att stanna.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00