Fortsatt stark kundtillväxt för Telenor
Hem NYHETERNÄTVERK Ny rapport: Fortsatt stark kundtillväxt för Telenor

Ny rapport: Fortsatt stark kundtillväxt för Telenor

Publicerat av: Redaktionen

Telenorkoncernen offentliggjorde idag resultatet för det fjärde kvartalet och helåret 2022. Telenor Sverige rapporterar fortsatt tillväxt, främst på mobilsidan där både antal kunder och intäkt per kund ökar under det fjärde kvartalet.

Samtidigt fortsätter investeringarna i den omfattande nätmoderniseringen och utrullningen av 5G-nätet.

Telenor Sveriges tjänsteintäkter uppgick till 2 377 MSEK (2 274) och rörelseresultatet (EBITDA) uppgick till 1 041 MSEK (1 099). Organiskt ökade rörelseresultatet (EBITDA) med 2,0 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Antal mobilabonnemang uppgick till 2 926 000, vilket är en ökning med 107 000, jämfört med samma kvartal föregående år.

Ökningen i intäkter från privatkunder drivs både av tillväxt i antal kunder och att intäkterna per kund ökat som ett resultat av lanseringen av Telenors nya produktportfölj där kunderna erbjuds fler tjänster, bland annat inom säkerhet. Antalet kontantkortskunder minskade under kvartalet, som en effekt av registreringskravet som infördes hösten 2022. På företagssidan fortsätter tillväxten inom såväl SME- (små och medelstora företag) som storkundssegmentet, dock med fortsatt konkurrens och prispress inom segmentet.

Fortsatt stark kundtillväxt för Telenor–         I slutet av 2021 gjorde vi en kraftsamling i säljinsatser och det momentum vi skapade då har vi fortsatt att underhålla med förbättrade erbjudanden, nya distributionskanaler och ett nytt kommunikationskoncept. Vi arbetar också med att effektivisera vår verksamhet och vårt arbetssätt för att kunna fortsätta investera i tillväxt och bättre erbjudande till våra kunder, säger Bjørn Ivar Moen, vd på Telenor Sverige.

Telenor fortsätter att flytta bredbandskunder från gammal teknik till bredband via mobilnätet, vilket har påverkat intäkterna negativt under det fjärde kvartalet.

Tv via fiber samt streamad tv visar kundtillväxt under kvartalet, delvis drivet av att vi förnyade avtalet med Viaplay Group, en av våra större innehållsleverantörer. I början av 2023 har vi lanserat ett nytt och förbättrat tv-erbjudande.

–         Våra fortsatta investeringar i 5G öppnar upp nya möjligheter för våra kunder genom bättre täckning, högre hastigheter och inte minst nya tjänster som mobila privata nät för företag. På privatkundsidan kommer vi fortsätta utnyttja kraften i vårt breda erbjudande inom mobil, bredband och tv, säger Bjørn Ivar Moen.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00