FinTech-bolaget Plexian som bygger mobila plånböcker med digitala lojalitetsprogram vässar nu sin ledning med en dynamisk duo som har ett förflutet i IKANO Bank.
Det snabbväxande Malmöbolaget har fått en ny ledning bestående av Staffan Mattson som kliver in i rollen som CEO och Per-Anders Eriksson som blir bolagets nya CTO. Grundaren och tidigare CEO Sami Sulieman blir CCO och arbetande Styrelsemedlem i bolaget.
Individanpassad kommunikation är ett hett samtalsämne bland många företag. På väg bort är generiska nyhetsbrev som riktar sig till alla kunder och istället ökar fokus på att skräddarsy budskapet för varje individ. Flera matkedjor var tidigt ute med att anpassa sina erbjudanden baserat på vad kunden hade handlat tidigare. Det Malmöbaserade bolaget Plexian vill ta lojalitet ett steg längre genom ett utifrån-in tänk som på sikt ska skapa fans istället för kunder.
– Av egen erfarenhet vet jag att Plexian har ett erbjudande med stor efterfrågan. Den traditionella modellen kopplad till begreppet kundlojalitet är i stark förändring och på väg bort från fokus på transaktioner till att bygga genuina och ärliga relationer. Att erbjuda ett lojalitetsprogram är inte längre lösningen. Framtiden är att vara ett lojalitetsbolag. Plexian arbetar med ny modern teknik och en strategi som baseras på ett utifrån-in tänk vilket ger förutsättningar för att introducera lösningar som verkligen skapar riktiga mervärden för såväl partners som användare, säger Staffan Mattson, nytillträdd CEO för Plexian.
Staffan Mattson kommer närmast från en roll som managementkonsult och har tidigare arbetat som CEO på IKANO Bank i Ryssland, där han byggde upp verksamheten från grunden. Under de två första åren rekryterade bolaget fler än 150 000 nya kunder och satte upp 12 kontor med mer än 200 anställda i 9 ryska städer. Innan Staffan flyttade till Moskva var han CFO på IKANO Banks holdingbolag där han också ansvarade för affärsutveckling och sales & marketing för samtliga av affärsområdets bolag.
Plexians nya CTO Per-Anders Eriksson har tidigare varit Head of Application Development på IKANO Bank med ansvar för cirka 140 personer.
–Plexian har en mycket spännande strategi där det finns intressanta möjligheter att använda min långa erfarenhet av lojalitets- och betallösningar tillsammans med den absolut senaste tekniken för att skapa framtidens lojalitetsbolag. Att dessutom få ta in detta i affärsutvecklingen för att möta våra kunders framtida behov känns otroligt stimulerande och utvecklande, berättar Per-Anders Eriksson nytillträdd CTO.