Optimizelys CMO: AI kan ge marknadsförarna ”superkrafter”
Hem NYHETER Optimizelys CMO: AI kan ge marknadsförarna ”superkrafter”

Optimizelys CMO: AI kan ge marknadsförarna ”superkrafter”

Publicerat av: Redaktionen

Som CMO på Optimizely – som utvecklar marknadsföringsteknik – sitter Shafqat Islam på unika kunskaper om den här marknaden.

I en intervju med IT-kanalen ger han sin syn på vilka tekniker som kommer att påverka marknadsföringen mest under nästa år. ”AI är omvälvande för marknadsföringen”, säger han.

Med all-in-one-systemet Optimizely One har Optimizely skapat ett heltäckande system som ska hantera hela marknadsföringsprocessen.

IT-kanalen har träffat företagets egen CMO, Shafqat Islam, för ett samtal om vilka utmaningar och möjligheter som väntar marknadsförare under 2024. Shafqat Islam berättar att han är utvecklare i grunden och att han för tolv år sedan var med och startade ett företag, NewsCred, som byggde programvara för content marketing – ett område som då var alldeles nytt.

För två år sedan förvärvades bolaget, som då bytt namn till Welcome, av Optimizely.

– Så i princip hela mitt vuxna liv har jag byggt programvara och produkter för marknadsförare, säger han.

Shafqat Islam fortsätter:

Optimizelys CMO: AI kan ge marknadsförarna ”superkrafter”

Shafqat Islam, CMO på Optimizely

– Jag gillade Optimizely direkt, framför allt deras vision av att optimera. Så när de för ett år sedan frågade om jag ville bli CMO på bolaget, så svarade jag ja. Shafqat Islam berättar att det här innebär att han i sin nuvarande roll som CMO använder alla de produkter och program som han ägnade så lång tid att bygga. Han är ”på andra sidan”, som han uttrycker det.

– Nu måste jag också se till att produkten verkligen driver min verksamhet och mina resultat. Innan vi går till en marknadsförare och säger att CMP, Content Marketing Platform, ökar din pipeline och ger fler konverteringar, så måste jag själv ha sett till att dessa saker faktiskt händer.

Shafqat Islam säger vidare att hans bakgrund som entreprenör har skapat ett driv hos honom och att han hela tiden ligger på för att Optimizely ska förnya sig, förbättra och utveckla sina produkter, tekniken och designen.

– Även om min roll är CMO så ingår det också att förändra kulturen och hela tiden driva på för att vi ska röra oss snabbare.

Vilka trender inom marknadsföring tror du blir särskilt viktiga under det nya året?

– En uppenbar trend är AI. AI är omvälvande för marknadsföring och marknadsförare, och för hur vi bedriver vårt arbete. Det är självklart att det förändrar innehållsskapandet, men jag tror också att det förändrar vårt sätt att komma på idéer, ta fram kampanjer och hur vi arbetar internt. Många processer kommer att automatiseras. Shafqat Islam betonar alltså att det inte bara handlar om de stora språkmodellerna som nu får så stor uppmärksamhet, utan AI innebär en djupgående förändring för att optimera verksamheten.

Han exemplifierar med SDR. Sales Development Representative.

– Nu är det många som sitter dagarna i ända och skriver e-postmeddelanden till marknadsförare som oftast inte svarar. Men mottagarna är för upptagna och meddelandena är inte tillräckligt bra.

– Kan man automatisera och förbättra hela den här processen? Automatisera researchen om mottagaren och företaget? I sådana fall kan vi skapa något väldigt personligt som vi vet att mottagaren kommer att tycka är värdefullt och som gör att de öppnar meddelandet.

Shafqat Islam säger att det inte betyder att människor ska bytas ut, utan det handlar om att ge marknadsförarna ”superkrafter så att de kan göra sitt jobb bättre”.

– Sedan kan man till exempel låta AI ta den första kontakten, och om meddelandet besvaras kan en människa hoppa in och ge ett genomtänkt svar eller föreslå ett första möte.

Kommer då Optimizely att bädda in AI-funktioner i nuvarande plattform eller släppa dem som nya produkter?

– Vår strategi är att bädda in AI i de arbetsflöden och operativa system som redan används. Man vill ha tekniken i samma produkt där man redan skapar sitt innehåll. Man ska också komma ihåg att vi gjort det här länge. Vi har använt maskininlärning för att identifiera objekt i en bild och tagga den automatiskt, till exempel. Och vi lägger hela tiden in nya AI-funktioner.

Finns det då någon marknadsföringstrend eller strategi som Shafqat Islam noterat det senaste året och som han ogillar?

– Intressant fråga. Jag kan nog använda mig av mitt AI-exempel här också. Om folk skulle skapa riktigt skräpinnehåll med hjälp av AI och sedan fylla internet med det, då kommer det att förstöra sökningen och sökresultaten.

– Men jag hoppas att AI kommer att göra så att vi skapar ett bättre innehåll, att det blir mer genomtänkt, intressant och annorlunda.

För den svenska publiken är Optimizely särskilt intressant, eftersom bolaget slogs samman med svenska CMS-leverantören Episerver för ett par år sedan. Vad har hänt med den plattformen sedan sammanslagningen?

– Vi har haft en vision om att vara den enda plattformen för digitala team och marknadsföringsteam, så att de ska kunna planera för hela livscykeln. Det har blivit verklighet nu tack vare Episerver, Optimizely och Welcome tillsammans.

– Vi hade ett fantastiskt CMS, Episerver var ett fantastiskt CMS, men det var bara små delar av innehållets och marknadsföringens livscykel. Nu täcks hela livscykeln genom en enda plattform. Vi kan tillgodose en marknadsförares alla behov från början till slut, avslutar Shafqat Islam.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00