I samband med Cisco Partner Summit presenterar nätverksjätten stora förändringar gentemot partners, med målet att förenkla erbjudandet och därmed bygga tillväxt.
– Vi låter våra partners vara mer agila, relevanta och värdeskapande. Det handlar om att vara framtidssäkrad för allt som kan komma vår väg, säger Ciscos globale chef för partnerorganisationen, Oliver Tuszik.
Det nya partnerprogrammet ska införas under de närmaste 12-18 månaderna och innebär att företaget konsoliderar nära ett dussin olika program till ett. Cisco Partner Program kommer att göra det enklare för partners att differentiera sitt erbjudande över olika delar av verksamheten – återförsäljare, managed services, utveckling och rådgivning.
Programmet är uppbyggt kring fyra nyckelroller; integratörer, leverantörer, utvecklare och rådgivare, där partners kan välja att fokusera på en eller flera av rollerna. Det gör det lättare att forma och anpassa erbjudandet till slutkundernas behov. Samtidigt arbetar alla partners under en gemensam digital plattform, PXP (Partner Experience Platform) som ger enklare tillgång till verktyg och smidigare processer för både utveckling och försäljning.
– 2020 och pandemin har skapat mer akuta behov för våra partners att erbjuda managerade tjänster och mjukvara som tjänst, för att utveckla applikationer och automatisering ovanpå Cisco-plattformar och skapa maximalt kundvärde över hela livscykeln. Vi tar ett stort kliv för att riva silos som partners upplever mellan olika program, säger Marc Suplus, ansvarig för partnerstrategi och planering på Cisco.
Partners i det nya programmet kommer fortsatt att delas in i kategorierna Gold, Premier och Select men de två sistnämnda kategorierna blir mer flexibla för att erbjuda större möjligheter till differentiering. Befintliga Cisco-partners kommer inte behöva börja om i programmet.