-
41% använder ett headless CMS för att hantera sitt innehåll från ett centralt nav och publicera samtidigt på valfria kanaler
-
61% av företagen använder fortfarande flera CMS för att publicera innehåll på flera kanaler och 29% anser att deras nuvarande arbetsflöden är svåra att hantera
Storyblok, den ledande verksamheten inom innehållshanteringssystem (CMS) som ger möjlighet för både utvecklare och marknadsföringsteam att skapa bättre innehållsupplevelser över alla digitala kanaler, publicerar nu rapporten The State of CMS 2023 report for Sweden, som visar hur lokala företag använder sina innehållshanteringssystem.
Då innehåll är essentiellt för varje företag, avgör sättet på vilket det hanteras om företag lyckas möta kundernas förväntningar på moderna digitala upplevelser. Medan monolitiska CMS fortsatt är i majoritet, ser företag som bytt till sammansatta headless CMS-plattformar fördelarna med att framtidssäkra sin innehållsverksamhet. En överväldigande majoritet (88%) av svenska företag rapporterar om förbättrade nyckeltal, intäktstillväxt och ökad produktivitet sedan de började använda headless CMS.
Rapporten avslöjar också följande data:
- Majoriteten av användarna (61%) behöver mer än ett CMS bara för att bibehålla sin innehållsverksamhet, hela 12% använder fyra eller fler CMS
- 29% av de tillfrågade anser att deras nuvarande CMS-arbetsflöden är svåra eller mycket svåra
- Endast 8% av företagen är intresserade av att leverera innehåll till AR/VR
- Säkerhetsproblem (24%), svårigheter att behöva lära sig ett nytt system/färdigheter/teknologisk stack (15%) och tidskrävande processer (33%) är de tre huvudorsakerna till att företag ändrar sitt CMS
- I de allra flesta företag (76%) använder flera team regelbundet ett CMS, vilket gör korrekta arbetsflöden och samarbetsmöjligheter ännu viktigare
- 41% av företagen använder redan headless CMS för att hantera sitt innehåll från ett centralt nav och publicera samtidigt på valfria kanaler
“Det är verkligt uppmuntrande att se så många svenska företag som upplever alla de fördelar såväl ekonomiskt som i produktivitet som följer av att använda headless CMS”, säger Dominik Angerer, medgrundare och VD för Storyblok. “En nyligen genomförd Total Economic Impact studie utförd av Forrester Consulting avslöjade att Storyblok gav en 582% ROI under en treårsperiod och betalade sig själv på mindre än sex månader. Resultat som dessa är det som fortsatt kommer att motivera företag att gå vidare från begränsningarna hos monolitiska CMS och modernisera deras innehållsverksamhet.”