[PÅ STAN MED] Tidigare produkter måste ifrågasättas.
Och det gäller att se saker från nya perspektiv, oavsett hur bra dessa än är.
Det är så Vadim Couthon och it-koncernen Epson i stort tänker.
Nu ska Vadim flytta till Amsterdam och fortsätta driva på tillväxtresan.
Epson har länge haft en uttalad strategi för nytänkande. Och Vadim Couthon har under hela sitt yrkesliv haft ett liknande tankesätt. Därför har han med glädje varit med och infört strategin under hans tid som Sverigechef sedan 2012, men hade redan då en lång karriär inom Epson bakom sig.
– Det handlar om att invanda rutiner ska ändras ibland. Tidigare produkter måste ifrågasättas. Och det gäller att se saker från nya perspektiv. Anställda bör byta arbetsuppgifter efter tre till fyra år. I samma veva gäller det att ta tillvara på medarbetarnas idéer för att utveckla Epson löpande, säger Vadim Couthon när han smuttar på en kopp kaffe på Park Hotell i Stockholm.
Epsonkoncernen drivs av Japan-baserade Seiko Epson Corporation, och har över 91 000 anställda i 97 företag världen över. Epson produktportfölj består av allt från bläckstråleskrivare till interaktiva projektorer och mindre industrirobotar.
Citerar Einstein
Vadim ser avslappnad ut i sin hotellfåtölj när han säger att det är förödande för ett företag att följa gamla vanor, för då tynar man bort. Hans favoritcitat är Albert Einsteins ”Om du alltid gör som du alltid har gjort, kommer du alltid att få vad du alltid har fått.”
– Så kan vi inte driva business. En dag är det inte säkert att Epson tillverkar skrivare längre, utan vi gör förmodligen något helt annat. Det ena brukar leda till något annat. Så är det för oss människor också, säger Vadim Couthon.
Och det går bra för Epson. Koncernen har utsetts till världens främsta projektortillverkare för 14:e året i rad av Futuresource Consulting Limited. Epson skrivarförsäljning växer årligen. Och enligt den undersökningen är Epson kung på projektorer med 500 ANSI lumen och högre. ANSI lumen anger ljusstyrka i den vita färgen.
På den globala skrivarmarknaden är Epson den tredje största leverantören efter HP och Canon, enligt analysföretaget Gartner. Vadim Couthons flyttar nu till Amsterdam för att börja jobba på Epsons holländska kontor.
– Det är med blandade känslor jag lämnar Sverige som jag tycker om mycket. Däremot ska jag pendla mycket mellan Amsterdam och Stockholm i min nya befattning, säger han.
Vad ska du göra konkret i Amsterdam?
– Jag ska bli head of sales för Epsons försäljning i Norden och Beneluxländerna när det gäller bläckstråleskrivare och videoprojektorer. Jag ska framför allt driva på den nya marknaden med våra kraftigaste laserprojektorer. Parallellt består mitt uppdrag också av att påskynda Epson strategi och förändringsarbete, säger han.
Fyra fokusområden-
Även om Epson går som tåget måste koncernen alltid stå på tå, menar han. På Epsons Amsterdamkontor ska Vadim Couthon vara med och driva på en stor tillväxtplan som började 2015 och ska fortsätta fram till 2020. I planen finns fyra nya fokusområden.
– De två första fokusområdena är att satsa ännu hårdare på att utveckla projektorer och skrivare. Det tredje är Epsons robotutveckling. Vi har redan över 50 000 robotar installerade hos industrikunder. Det fjärde området är sensorer för att möta sakernas internet, IoT, säger Vadim Couthon
I satsningen investeras det satsar 50 miljoner euro, drygt 465 miljoner kronor, för att växa mer i Europa de närmaste två åren:
– Det handlar om att utöka personalstyrkan med tio procent och öppna fyra nya kontor. I satsningen ska vi också få fler företag att övergå till Epsons bläckstråleskrivare, säger Vadim Couthon.
Att Epson slår på trumman för bläckstråleskrivare beror på att de själva skulle gynnas. Dels ligger Epson i täten med sitt sortiment för bläckstråleskrivare, dels är det bara en av fyra företag som använder bläckstråleskrivare.
När det gäller att saker från nya perspektiv satsar Epson på flera delar. Ett område är miljön. De senaste kvittoskrivarna uppges minska energiförbrukningen med upp till 85 procent och sänka pappersförbrukningen. Därtill kan Epsons bläckpatroner återfyllas.
I år lanseras Paperlab, som kan göra gammalt papper till nya vita ark, utan att använda vatten. Maskinen som kan finnas på plats på större kontor är 2,5 meter lång och 1,8 meter hög.
Ett annat exempel på nya typer av produktlanseringar som går mot strömmen är Epsons smarta glasögon Moverio. Glasögonen som kan blanda det projicerade digitala innehållet med den riktiga världen.
– Tillsammans med KTHs ingenjörsstudenter har vi gjort ett gemensamt projekt för att utveckla applikationer för våra smarta glasögon. Vi har en tät dialog med KTH och bistår dem med produkter för olika utbildningar, säger Vadim Couthon.
Mer synliga i kanalen
Vad är du mest nöjd med din tid i Sverige?
– De senaste åren har Epson i Sverige vuxit rejält och vi har blivit synligare i kanalen. Vi ligger i täten inom många skrivareområden och projektorer. Sverige har blivit en av de mesta lönsammaste marknaderna i Europa.
Vad finns kvar för Epson att göra i Sverige?
– Att ta större marknadsandelar hos privat och offentlig sektor när det gäller skrivare och skanners, säger han.
Bor: Amsterdam.
Familj: Ensamstående.
Karriär: Efter studier större delen på Epson.
Antal uppkopplade it-enheter hemma: 4.
Gillar Träning, god mat och musik.
Ogillar Jantelagen.
Oväntat Vadim har spelat en roll i en musikvideo som en fransk rap-grupp gjort om Franska Revolutionen.
Planerad resa: Ingen speciell, reser mellan Holland och Sverige.