En ny undersökning från CMS-företaget Storyblok visar att nästan hälften av de tillfrågade företagen skäms för sin webbplats, trots att de i genomsnitt spenderar nästan 5 miljoner kronor på marknadsföringsteknik.
Storyblok, en av de ledande utvecklarna av huvudlösa CMS-system, presenterar i dag en studie som visar att företag förlorar betydande belopp varje år på grund av att besökarna uppfattar deras webbplatser som dåliga – trots att företagen spenderar stora summor på marknadsföringsteknik.
500 företagschefer för medelstora e-handelsföretag i Europa och USA har svarat på en rad frågor om deras företags webbplatsfunktion och tillhörande kostnader. Överraskande nog sa 48 procent att deras webbplats nyligen hade gjort dem generade inför stora intressenter eller kunder, trots att 87 procent svarade att deras webbplats uppfyllde alla eller de flesta av deras förväntningar.
Nio av tio (92 procent) anser dock att dåliga användarupplevelser på deras webbplatser kostar dem försäljning, och 30 procent uppskattar att det förlorade värdet överstiger 1 miljon kronor per år.
Storybloks senaste undersökning med 6 000 tillfrågade konsumenter i Europa och USA bekräftar detta, där 60 procent av konsumenterna svarade att de i genomsnitt överger fem köp per år på grund av att webbplatser är för långsamma eller dåliga att använda.