8 av 10 svenskar lider av teknikångest enligt ny undersökning

Hjälplöshet. Frustration. Panik. Yrsel. Vrede. Förtvivlan. Hjärtklappning. Så beskriver svenskarna känslan som uppstår vid teknikångest.

En ny undersökning som Telia gjort tillsammans med Ipsos visar att över 8 av 10 svenskarlider av teknikångest.

Svenskarna älskar ny teknik, och är ofta först med det senaste. Men det finns också en baksida – den enorma frustration som infinner sig när tekniken strular. Undersökningen visar bland annat att problem med wifi-täckning i hemmet, att installera och komma igång med nya program/appar och inte minst att få uppkopplade saker hemma att lira tillsammans, skapar teknikångest hos svenskarna.

Bara var femte svensk tycker att det är kul att lösa sitt teknikstrul – resten slipper helst. Närmare varannan som tagit tag i teknikstrul det senaste året tog hjälp av någon annan för att lösa det. Släkt, vänner och bekanta är de som oftast får rycka in. De som upplever känslan av teknikångest är oftast barnfamiljer, nästan var tredje känner det varje månad. Mer än var tionde svensk upplever det varje vecka.

– Svenskarna har över 57 miljoner uppkopplade prylar, det motsvarar i snitt 13,7 prylar/hushåll. Vi fattar att det inte är lätt att få det digitala livet att hänga ihop. 3 av 4 svenskar lägger mycket tid på att lösa teknikstrul, närmare bestämt 4,7 timmar i månaden – tid som vi med säkerhet tror att våra kunder hellre lägger på annat, säger Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär.

Nu växlar Telia upp för att få bukt med svenskarnas teknikångest. Telia har under en period testat tjänsten Personlig Tekniker för privatpersoner, med över 500 utryckningar. Nu finns tjänsten som bygger på att en teknikälskande person kommer hem till kunden och gör slut på strulet, på 42 orter runt om i Sverige.
– Vi är glada att äntligen kunna erbjuda en tjänst till alla ofrivilliga tekniker där ute, men även till de som varken vill, kan eller har tid att lösa sitt teknikstrul. Tjänsten kommer även att ingå i vårt helkundserbjudande Telia Life. Mindre teknikångest och mer teknikkärlek, avslutar Jonas Hasselberg