Jämställt riskkapital ska locka fler kvinnliga entreprenörer

[KVINNOR PÅ KANALEN] Sigma IT Consulting först ut med jämställt riskkapital. Sigma lanserar en ny entreprenör- och innovationstävling inom digitalisering, DreamBig – Sigma Innovation Race.

Tävlingen är helt unik i sitt slag då både utformning, jurysammansättning och riskkapital kommer att fördelas jämställt redan från start. Tävlingen är öppen för alla som har en affärsidé, PoC*, prototyp eller start-up som vill lyfta till nästa steg. Idén får inte vara kommersialiserad och den måste ägas till 100 procent av den som tävlar.

Att riskkapital idag blir snett fördelat har på senaste tiden fått stor uppmärksamhet. Det finns en tydlig könsskillnad vid en närmare titt på investeringar. Enligt konsultföretaget BCG:s rapport Why Women-Owned Startups Are a Better Bet (juni 2018) får kvinnliga entreprenörer i snitt 1 miljon USD mindre än män i varje enskild satsning. Häpnadsväckande med tanke på att samma studie visar att företag grundat av kvinnor genererar en omsättning som ger mer än dubbelt så mycket per investerad dollar jämfört med företag grundat av män.

– Med vår modell tar vi hänsyn till den vetskapen. Alla, oavsett man eller kvinna, ska kunna drömma, och satsa, lika stort. Därför säkerställer vi genom denna tävling att 50% av resurserna går till kvinnor och 50% till män. Vi är övertygade om att vi kommer att få se fler riktigt skarpa idéer eftersom fler ser att de har en chans att realisera sin dröm just för att tävling är jämlik och rättvis, säger Lars Kry VD på Sigma IT Consulting.

Sigma IT Consulting arbetar sedan flera år fokuserat med olika metoder för att locka fler, både kvinnor och män, till IT-branschen. Kompetensbristen är en allvarlig utmaning inom branschen och genom DreamBig hoppas de nu kunna uppmuntra fler till att ta möjligheten att förverkliga sina affärsidéer.

Jury:

För att välja ut affärsidéerna har Sigma tillsatt en jämställd jury med handplockade deltagare från hela näringslivet. Några av jurymedlemmarna är Lena Apler, grundare och VD för Collector samt Louise Samet, affärsängel, Karin Ebbinghaus, Almi och Johan Magnusson, docent och forskar inom digitalisering och innovation på Göteborgs universitet.