4 smarta sätt att minska nertid
Hem TEKNIK 4 smarta sätt att minska nertid

4 smarta sätt att minska nertid

Publicerat av: Redaktionen

IT-system och hårdvara funkar inte alltid som det är tänkt, vilket är en stor källa till irritation.

Produktivitet och lönsamhet faller snabbt om tekniklösningarna inte fungerar, vilket drabbar små och mellanstora företag med få anställda extra hårt.

Här tipsar Kenni Ramsell, Nordenchef på Dynabook, om fyra sätt att minska nertiden.

Enligt en undersökning gjord av Dynabook går minst sju arbetstimmar per månad förlorade per anställd på 42 procent av små och mellanstora företag, på grund av fel i IT-system. De här företagen saknar ofta egna IT-avdelningar, vilket innebär att det tar det tid, och kostar pengar, att få extern hjälp. Det här problemet blir generellt större ju mindre företag är.

Men det finns åtgärder som alla typer av företag kan förlita sig på, som minskar problemen. Här är fyra fullt genomförbara åtgärder som kan bli räddare i nöden.

1. Se över administration av hårdvara

När distansarbete ökar blir bärbara datorer allt viktigare. Det gör att många organisationer blir mer sårbara, eftersom risken för att skadlig kod ska nästla sig in i enheterna ökar. En orsak till problem är att övergång till mobila enheter ofta gått snabbt, utan att hållbara lösningar för att administrera dem implementerats. Med lösningar för att fjärradministrera enheterna går det att se till att viktiga säkerhetsuppdateringar genomförs och att sätta infekterade enheter i karantän.

2. Säkra tillgång till data

Många små och mellanstora företag använder inte tvåfaktorsautentisering, trots att 28 procent av dem anger att arbetet med att säkra sina nätverk varit den största utmaningen under pandemin. Att införa en extra nivå av verifiering av användare genom tvåfaktorsautentisering är ett effektivt sätt att stoppa intrång.

3. Satsa på outsourcing

4 smarta sätt att minska nertid

Kenni Ramsell, Nordenchef på Dynabook

Om det saknas resurser och kompetens i den egna organisationen så är det smart att skaffa extern hjälp. Det gör att medarbetare kan fokusera på sina egentliga arbetsuppgifter och slipper slita med problem som de inte har kompetens, och tid, att hantera. Det gäller även för mindre organisationer som har egna IT-avdelningar. Externa insatser avlastar en liten IT-avdelning som annars lätt blir överbelastad. Det gäller inte minst när det finns behov av specialistkompetens.

4. Basera teknikval på anställdas behov

Det är ett vanligt misstag att ha tvingande val av hårdvara och mjukvara. Produktiviteten lär minska om personer som verkligen vill jobba med Macar tvingas använda Windows-PC, och vice versa. Det samma gäller om medarbetare tvingas använda applikationer som inte är användarvänliga. Om hårdvaruenheter och applikationer inte lever upp till folks förväntningar så kommer de att undvika att använda dem.

Välj tekniklösningar baserade på de anställdas behov och preferenser. Då minskar risken för att folk försöker logga in på företagets nätverk med sina egna, ej godkända, enheter. Eller laddar ner känsliga data till applikationer som inte godkänts för användning.

Sammantaget minskar de här fyra åtgärderna risken för problem och dyrbar nertid. Det är råd som är nyttiga för alla företag och organisationer, men som troligtvis visar sig vara allra mest värdefulla för de små och mellanstora.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00