Analyticsföretaget Piwik PRO har för andra året i rad genomfört en undersökning bland europeiska vd:ar och marknadschefer för att se hur bolagen jobbar med GDPR och hur lagen har påverkat deras möjligheter till marknadsföring.
Resultatet, som släpps i dag på GDPR:s femårsdag, visar att 9 av 10 företag anser att det är viktigt att respektera individens integritet på nätet samtidigt som allt fler företag förstår fördelen med att välja plattformar som gör det möjligt att lagra sin data på europeiska servrar.
Det har nu gått fem år sedan GDPR trädde i kraft och kunskapen och förståelsen har stadigt ökat. 70 procent av studiens respondenter anser att lagen är lätt att förstå och närmare 80 procent anser att det är viktigt att GDPR finns (en ökning från 75 procent förra året).
– Motvilligheten och tveksamheten inför GDPR minskar, samtidigt som vi ser att företagen blir allt bättre på att verka inom den lagstiftning och ramverk som råder. Dessutom märker företagen allt fler fördelar med detta, där en förbättrad kundupplevelse är ett tydligt exempel. Något som blir allt viktigare i den hårda konkurrens som råder, säger Piotr Korzeniowski, vd på analyticsföretaget Piwik PRO.
Mer än 80 procent av företagen som har deltagit i studien finner en balans mellan effektiv marknadsföring och att hålla sig inom rådande lagstiftning och ramverk som syftar till att skydda den personliga integriteten. Förra året låg den siffran på 63 procent.
– Efter fem år av GDPR är det glädjande att se att allt fler företag tar ett större ansvar när det gäller den personliga integriteten på nätet. Kravet och förväntan från konsumenterna och webbplatsbesökarna kommer visa att de företag som bortser från att GDPR-anpassa sin verksamhet kommer hamna på efterkälken, säger Lisette Meij, dataskyddsombud på Piwik PRO.
Andra nyckelinsikter:
– 58 procent av Europeiska organisationer använder sig av marknadsföringsverktyg som lagrar data inom EU.
– Strax under 63 procent anser att det är lätt att implementera GDPR i sin marknadsföring och kommunikation (en ökning med nästan 20 procent sedan förra årets studie).
– 11 procent av respondenterna vet ej om deras marknadsföringsverktyg samlar in personlig data.
– 75 procent anser att respektera den personliga integriteten på nätet kan få en positiv effekt på affären.