Ett intuitivt system med ett användarvänligt gränssnitt som enbart ligger i molnet. Det är några av särdragen för Workdays HR och ekonomisystem. I dagarna har man precis avslutat kongressen Workday Rising Europe 2015 där mer än 1100 kunder, anställda och partners samlades i Dublin. Tack vare ett genuint kundfokus kunde man presentera imponerande siffror.
Workday utmärker sig med att vara byggt i molnet och i ett system, ”the power of One”, där alla kunder har tillgång till samma system samtidigt. Användarvänligheten står i centrum och kundernas feedback är viktig.
Kundfokus ger resultat
De två entreprenörerna, Dave Duffield och Aneel Bhusri, som startade Workday, hade redan från början kundnöjdhet i fokus. Attityden är att kunderna hjälper företaget att växa. Inställningen genomsyrar företaget och på konferensen presenterade man en undersökning som visar att 98% av kunderna har en positiv bild av Workday.
Användarvänligt och tillgängligt
Internetapplikationer för HR och ekonomisystem har historiskt sett dominerats av företag med stora databaser och komplexa system. Grundarna har själva gedigen erfarenhet av ERP system och när de startade Workday valde de att satsa på ett enkelt och tydligt gränssnitt som alla kunde använda, utan tidigare utbildning eller hjälp av externa konsulter. Tillgängligheten var viktig och man byggde systemet i molnet, något man fortfarande är ensamma om.
För kunder med tillväxt
Workday vänder sig främst till stora internationella organisationer med över 1000 anställda. Annrai O’Toole, EMEA Chief Technology Officer förklarar närmare:
- För kunder som har tillväxt och vill göra en förändring passar Workdays system bra. Kanske vill man skapa högre medarbetarengagemang eller behöver göra besparingar genom att optimera personalprocesser. Är bäst person på rätt plats? Här har vårt system mycket att bidra med, menar Annrai O’Toole.
Case från en kund
En kund i USA ville ta reda på varför endast 17% av alla som gick vidare till högre chefspositioner var kvinnor. I systemet kunde de kartlägga detaljer och upptäckte att män som sökte direktörspositioner uppfyllde 5 av 10 kriterier för jobbet. Kvinnor å andra sidan väntade tills de uppfyllde 8 eller 9 kriterier. Genom att vara medvetna om mönstret kunde de vidta åtgärder. Efter förändringen utgjordes chefspositionerna till 35% av kvinnor.
Släpper ny feature
På Workday har man tagit i beaktande att kunderna gärna arbetar i ett format de känner igen. Man är också noggrann med säkerheten kring kundens data. Nu har man tagit ett nytt grepp och lanserar ett kalkylbladsformat som man kan arbeta i samtidigt som datan ligger kvar i säkerhet i Workdaysystemet.
- Jag tror att Norden är redo för det här, säger Mattias apropå att den nya egenskapen snart kommer släppas här. Vi vill hjälpa fler bolag att klara sina businessprojekt och vi ser att personalchefen kan ta en mer strategisk position, avslutar Mattias Bolander.
[slideshow_deploy id=’10147′]