[KVINNOR PÅ KANALEN] Entreprenörskap rasar i popularitet bland svenska kvinnor – nu hålls en gemensam gratis krisworkshop i Malmö, Göteborg och Stockholm för att uppmuntra kvinnor att satsa.
Första i Malmö 4 oktober, datum för Göteborg och Stockholm presenteras inom kort.
Sommarens larmrapport från GEM (Global Entrepreneurship Monitoring) visar att medan entreprenörskapet ökar bland övriga innovationsländer i Europa, minskar det i Sverige. Den negativa trenden beror uteslutande på att färre kvinnor startar företag.
Krisworkshoparna som riktar sig till kvinnor anordnas av de digitala bolagen Lime och Telavox som båda nu är stora uppdrags- och arbetsgivare i regionen med rötterna i startupmyllan.
– Cirka 30 procent av alla företag drivs av kvinnor men när det kommer till stora, växande verksamheter är kvinnor betydligt mer underrepresenterade. Det vill vi ändra på, säger Kim Wictorin, PR- och pressansvarig på Telavox.
GEM räknas som ett världsledande forskningsprojekt som bland annat samarbetar med FN, Världsbanken och World Economic Forum. ”GEM 2018” visar att det främst är dålig lönsamhet och rädsla för att misslyckas som håller kvinnor borta från startupscenen. Sverige tillhör de länder där skillnaderna är störst mellan könen och en betydligt lägre andel kvinnor planerar att starta företag i framtiden.
– Kvinnor måste bli modigare i näringslivet. Vi måste våga vara lika mycket drivande som våra manliga kollegor. Jag tror en viktig nyckel till framgång är att bli bättre på försäljning och vi ska bland annat fokusera på detta under workshopen,säger Kristina Lantz, Marknadschef på Lime Technologies.
Under workshopen får deltagarna träffa kvinnliga entreprenörer och lyssna på föreläsare som är proffs inom entreprenörskap och försäljning där fokus är att hitta en säljroll utanför den stereotypa.
Workshop
Tid: 4 oktober, kl. 17-19
Plats: Media Evolution City, Stora Varvsgatan 6, Malmö.