Debattartikel: Är IoT-marknaden döende?
Hem TEKNIK Är IoT-marknaden döende?

Är IoT-marknaden döende?

Publicerat av: Redaktionen

Låt mig först kommentera rubriken för att lugna din puls: nej, IoT är inte på utdöende.

Men under inledningen på året har jag vid mer än ett tillfälle befunnit mig i flera diskussioner om IoT:s framtid.

IoT:s framtida potential ifrågasätts på grund av nedskärningar. Som ni kanske vet håller Microsoft och Google på att minska personalstyrkan. Ericsson sålde sin IoT-verksamhet till Aeris. Dessutom har Bosch Device Management, SAP och IBM Watson beslutat att upphöra med IoT-verksamheten 2023. Google stängde sin IoT-plattform. Microsoft sade upp tusentals personer (en del av dessa arbetar med Azure). Detta är stora företag som du litar på. När de drar ur kontakten är det lätt att göra antaganden. I diskussionerna togs frågan upp: Har IoT en framtid när alla dessa nedskärningar är genomförda?

IoT behövs för transformation

Organisationer måste utvecklas för att uppfylla nya affärsmål, öka sin effektivitet, ge oss bättre kontroll av resurser och minska resande, till exempel. För att utvecklas och anpassa sig till nya krav behöver man två saker (för att uttrycka det enkelt): data och förändringsbenägenhet (för att utveckla organisationen utifrån data man samlat in). För att få data som underlag till att förändra beteenden måste du samla in data först. Därefter behöver du modet att utifrån data förändra din organisation. För att samla in data behöver du IoT. IoT, sakernas internet, är en möjliggörare av digitalisering och digitalisering möjliggör organisationsutveckling.

Vi behöver sakernas internet för att ta kontroll över framtiden så att världen kan bli så bra som möjligt. Varför tittar dessa tre organisationer då bort från IoT? Den första frågan är: gör de det?

För många aktörer i molnet

Google kommer att stänga ner Google Cloud IoT Core sommaren 2023. Microsoft har inte gjort något tillkännagivande när det gäller IoT. Vi vet inte om Microsoft lägger ner IoT-relaterade tjänster, det var bara ett antagande som gjorts. Om man tittar på ett IoT-ekosystem kommer man dock att se att varje ekosystem består av en enhet, uppkoppling och en IoT-plattform. Jag som jobbar med hårdvara tycker att det verkar finnas tre plattformsföretag per IoT-hårdvaruföretag. Konkurrensen mellan plattformsföretagen är hård. Detta har gjort det möjligt för andra företag, som är bäst i branschen men mindre än dessa jättar, att bli ännu mer specialiserade och komma ikapp. Eftersom IoT är på väg uppåt, ja det är på väg upp, kommer de framstående aktörerna att fokusera mer på andra intäktsströmmar och fokusera på varifrån pengarna kommer just nu. Med färre resurser för att utveckla IoT-plattformar ökar andra aktörer, ofta små och medelstora företag, sina erbjudanden och blir mer och mer kompetenta.

Fragment men inga guldkorn

Ericssons drag, då? Ericsson överförde IoT Accelerator- och Connected Vehicle Cloud-verksamheterna med tillhörande tillgångar till Aeris Communications, åtminstone är det den formella versionen. Ericsson uppger att de förlorade nära 100 miljoner dollar per år på denna verksamhet.

Ericsson kommer att ha en minoritetsandel i det nya Aeris; ryktena säger att de betalade Aeris för att ta över deras verksamhet, men det är bara rykten. Ericsson nämnde begränsad avkastning på sin investering i IoT-marknaden. De pekar på marknadens fragmentering, vilket har lett till att de bara har fått ta del av bitar och inga stora delar. De hittade några guldklimpar men ingen guldmalm på sin guldgrävningsturné.

Vad innebär detta för IoT?

Detta öppnar möjligheter för mindre företag. För dem är bra att dessa aktörer backar ut. Det är kanske positivt att inte samma företag dominerar alla vertikaler i hela världen. Detta lämnar utrymme för andra företag. IoT-marknaden kommer att fortsätta att växa. Ny teknik som utvecklas kommer att vara en möjliggörare, det finns ett behov av digitalisering, och IoT är en av flera disruptiva teknolgier som möjliggör digitalisering.

Debattartikel: Är IoT-marknaden döende?I många avseenden återspeglar Ericssons beslut de utmaningar som IoT-branschen står inför. Många företag försöker få en del av kakan. Men IoT-marknaden är en långsiktig investering. Omvälvningar likt denna är hälsosamma. Färre aktörer kommer att nå målen snabbare om det finns ett hållbart antal aktörer. Företagen måste också omfamna IoT för vad det är. En möjliggörare för att generera avkastning på investeringar. Avkastning i form av bättre miljö, bättre hälsa eller ökad vinst. Dessa affärsmål måste uppfyllas av en sammanhållen värdekedja som kan leverera.

Vi kan få se ytterligare konsolideringar eller utträden från IoT-marknaden under 2023, men var säker på att IoT kommer att fortsätta att växa och bli ännu starkare.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00