Samsung presenterade användbar robot för hemmen – startar dammsugaren och tar bilder till fotoalbumet
Ett företag som deltog på den årliga elektronikmässan CES i Las Vegas i år var bilmärket Faurecia (varumärke i bilbranschen med tekniska lösningar till bilar). De visade uppkopplade bilar och pratade om trender inom mobilitet och teknik för bilar. De presenterade också de första steg som tagits på ett nytt samarbete med Microsoft.
Det är även fortsatt så att de i bilbranschen som ligger långt fram i utvecklingen av framtidens bilar fokuserar på hur de som åker upplever det och vad de gör medan de åker. Förr handlade det mesta tekniska i kupén om instrumentbrädan och annat som nästan bara föraren brukade. Övriga passagerare fick tänka ut egna saker att sysselsätta sig med som att läsa en medhavd bok eller lyssna på musik, antingen den som alla hörde inne i bilen eller från egna medhavda enheter.
Idag är det en viktig punkt på listan för bilbranschen, när de moderniserar fordonen enligt senaste trenderna, att hjälpa passagerare att verkligen uppleva resan som positiv med inbyggda alternativ som var och en själv personligen beslutar om. Exempelvis bildskärmar där passagerare kan se video.
Samarbetet med Microsoft handlar om edge-computing, AI, molntjänster och integrerade system i bilkupén.
Fler upplever klimathoten som verkliga
På en presskonferens i Las Vegas, där Microsoft också medverkade, och som även går att följa på internet, sa Faurecias CEO Patrick Koller att klimatet är en viktig fråga som konsumenterna nu faktiskt upplever som allt viktigare. Tidigare höll vanliga bilköpare mest bara ett öga på frågan men nu känner de sig hotade av klimatförändringar.
Trots det går det inte jättefort med ökningen av andelen elbilar på marknaden. Men, 2030, säger Koller, kommer över 15 procent att vara hybrider (alla former) eller bara köras med el. Troligen 15-18 procent. Kostnaden för konsument har stor betydelse. Hur snabbt utvecklingen går handlar om vad köpare har råd med.
Samtidigt måste tillverkare ställa om också vilka material eller metod vid tillverkning för att minska koldioxidutsläppen.
Och ytterligare en annan fråga tillverkare håller på att utreda är om nya funktioner ska komma med hjälp av bara mjukvara eller kombinationer av mjukvara och hårdvara.
När blir detta verklighet för flertalet?
Faurecia identifierar fyra starka trender för bilens utveckling just nu. Företaget, som har huvudkontor i Frankrike men en enhet också bland annat i Göteborg, har en avdelning där man utvecklar lösningar till bilens insida. Man ligger i startgroparna för att vidareutveckla och skala upp tillverkningen och få ut produkter på marknaden när efterfrågan ökar och köpen b-to-b därmed också ökar. Trenderna är viktiga men det är samtidigt inte möjligt att veta när eller alls om dessa växer till något större utöver att vara bara en spännande trend. Trendspanare tror emellertid att några av dessa blir något inom en ganska snar framtid.
Allt fler kör uppkopplad bil
En trend Faurecia identifierar, förutom elektrifiering, är att koppla upp bilen mot Internet. 50 miljoner bilar i USA är redan uppkopplade mot Internet. Det motsvarar 20 procent av bilarna där. När det gäller den här trenden ser det ut att faktiskt ganska snart kunna övergå till något större. Att köra en uppkopplad bil är något som kan komma att växa fort.
Det innebär att det kan komma att finnas större möjligheter snart att uppfinna och erbjuda nya funktioner baserade på Internet att erbjuda till marknaden.
Det ser ut att bli viktigt för morgondagens bil att ha stabila uppkopplingar så att informationen fortsätter strömma till bilen. Säkerhet är som nästan alltid även då en viktig fråga. Den har avgörande betydelse både när det gäller kontinuiteten och vilka lösningar som kommer att utvecklas av industrin. Tillgången på smarta telefoner idag gör att användare redan vant sig vid att kunna vara uppkopplad med lätt åtkomst till olika funktioner. Förväntningarna bland användare på hur lätt det är att vara uppkopplad även när det gäller andra liknande lösningar blir därför höga. Det gäller för bilar att också de behålla signalen överallt och hela tiden.
Samåkning hittills blygsam trend
En tredje trend är att åka flera tillsammans (”ride-sharing”). Att döma av utvecklingen hittills kan det dröja innan den får större spridning. Man tror på nya affärsmodeller, nya lösningar inuti bilen för detta och en större ökning fram till 2030 från det som idag är en ganska blygsam trend.
Självkörandefunktioner är den fjärde trenden som Faurecia identifierar. Det rör sig t ex om system för avancerad körassistans som gör det enklare, förutom att köra, att parkera. Det som behövs för att detta ska bli något mer än en trend är att tilliten till systemen hos förare och passagerare stärks. Det finns redan flera tekniska lösningar som gör bilar självkörande exvis så att bilen automatiskt blir kvar i samma fil på vägbanan.
En annan större Keynote-sammankomst på CES anordnades av Samsung med många av Samsungs chefer på huvudnivå. De visade bland annat en ny mindre robot för hemmabruk.
Världens befolkning växer
Flera fakta som Koller på Faurecia talade om i sitt tal på Faurecias och Microsofts presskonferens förekom också på Samsungs presentation. Här är de i sammanfattning: världens befolkning ökar fort (till över åtta miljarder 2030), fler kommer att bo i städer än på landsbygden (60 % från idag 50 %), betydligt fler städet blir storstäder (”megacities” varav många nya i Kina och Indien), över 30 % av världens befolkning kommer att vara kineser eller indier, i EU och USA är en allt större andel av befolkningen äldre (25 %) och kostnaden för vård ökar därmed, olikheterna i inkomstnivå generellt har aldrig varit större i ett globalt perspektiv (även i Kina), många hushåll med medelinkomst spenderar mer än de tjänar och, dessutom, priserna på hus globalt sett ökar (mer än köparens inkomster).
Samsung visar robot för hemmet
Samsung hade många av sina globala chefer på scenen under ett eget Keynote-event i Las Vegas under CES.
-Framtidens teknik har aldrig varit bättre, säger Gary Shapiro, CES CEO som hälsade välkommen och lämnade över ordet till Samsungs CEO i inledningen på detta event.
Flera av Samsungs chefer visade och presenterade Samsungs nya hemma-robot.
HS Kim från Samsung (han är CEO) säger att 20-talet blir ett årtionde som redan nu är fullt av löften för industrin.
-Visserligen finns det inga flygande bilar än men innehållet i vårt årtiondes löften har redan mycket mer innehåll än vad jag drömde om som barn.
Mycket av utvecklingen baseras i en ökad vetskap om att vi måste se på rum (tänk plats) på nya sätt. Exempelvis när det gäller planering av rummet i staden. För att planera måste “vi” förstå olika livsstilar.
HS Kim sa också att Samsung varit framträdande på marknaden i 40 år och att de jobbar hårt på att behålla positionen. Just nu är 5G något man utvecklar. Fokus är på att få fram end-to-end-lösningar.
Två övriga saker som hände på CES i år var att Ivanka Trump deltog (dotter till Donald och uppmärksammat av press) och att varumärket Sony överraskade och kom med en bil som tagits fram på deras VISION-S-avdelning som jobbar med mobilitet (som ett koncept).