Bredden är Oracles vapen i molnkriget

Oracle räknar med tre trumfkort i kampen om andelar på molnmarknaden: en enorm bredd vad gäller tjänster, innovativ teknik som är inlemmad i tjänsterna och ett nära samarbete med Microsoft. Och avancerad molnteknik i allmänhet på det.

Bredden är Oracles vapen i molnkriget 1
Melissa Boxer, vice vd på Oracle med ansvar för området ”adaptiv intelligens”

När Oracle bjuder upp till dans på konferensen OpenWorld Europe i London med start 12 februari är molnplattformen Oracle Cloud i fokus. De cirka 11 000 deltagarna får under två dagar lyssna på flertalet föredrag där faktumet att Oracle har det mest a i molnsortimentet förklaras i detalj.

– Vi har byggt om alla våra produkter i grunden för användning i molnet, säger Oracles vd Safra Catz under sitt öppningstal på konferensen, och fortsätter med att berätta om affärssystem, databaser, med mera.

Kort sagt, Oracle har affärssystem och närbesläktade tjänster som HR och CRM, fast de senare har andra namn i Oracles begreppsflora. Det finns en uppsjö av olika databaser, mellanprogram, kraftfulla servrar, en egen Linuxvariant och en likaledes egen virtualiseringslösning, med mera.

Om designen av produkterna krävdes för att säkerställa prestanda, skalbarhet och säkerhet i molnmiljön. Trots detta har kunderna möjligheten att köra samma produkter i sina egna datacenter, det ska inte vara någon funktionell skillnad.

Räcker det här för att på allvar utmana den överlägsna molnledaren Amazon? Det återstår att se. För att vara på den säkra sidan lyfter Oracle fram att moderna tekniklösningar som maskininlärning, enkelt uttryckt AI-baserad dataanalys, har integrerats sömlöst med de existerande produkterna.

– Vi använder maskininlärning i hela vår teknikstack, till exempel i affärssystemen och i databaserna. Ett exempel i vår egen verksamhet är arbetet med att skicka finansiell information till myndigheter. Det elva, tolv dagar av manuellt arbete tidigare, nu sker det nästan helt automatiskt, berättar Safra Catz.

Oracle vill nå alla kunder, även mindre företag. För den kundgrupp som av tradition har varit den mest framträdande, stora företag och organisationer, lyfter man fram lösningar för att flytta existerande applikationer till Oracles publika molnplattform.

Hur är det med databasen, som länge har varit Oracles flaggskepp? Jodå, den vidareutvecklas. Nyckelordet för tillfället är ”autonom”. Det innebär att den själv ska klara av uppgraderingar, att åtgärda fel, prestandaoptimering, med mera, under drift, utan mänsklig inblandning.

Oracle Cloud Data Science Platform är det något otympliga namnet på en ny intressant molntjänst. Tanken är göra en stor mängd lösningar för avancerad dataanalys lättillgängliga, som maskininlärning, big data med Hadoop och Spark, Python, med flera tekniklösningar. Kombinerat med erbjudandet från det helägda företaget Oracle DataFox som tillhandahåller tredjepartsdata som kan användas i analyserna ska det gå snabbt att komma i gång.

– Under de sexton månader som gått sedan vi köpte DataFox har vi ökat volymen för europeiska data med 135 procent. Det finns totalt en miljard datapunkter, säger Melissa Boxer, vice vd på Oracle med ansvar för området ”adaptiv intelligens”, när IT-Kanalen träffar henne.

Bredden är Oracles vapen i molnkriget 2
Allison Debrenwick Miller, forskare

DataFox erbjuder helt enkelt stora mängder referensdata som ofta krävs för avancerade avancerade analyser, vilka vanligtvis är svåra att få tag på.

Slutligen visar en liten udda verksamhet inom Oracle på företagets bredd. Oracle for Research består av två personer i USA som stöttar 45 forskningsprojekt utanför Oracles vanliga områden, till exempel forskning om vaccin. Allison Debrenwick Miller berättar att en av drivkrafterna bakom satsningen är Oraclegrundaren Larry Ellisons dröm att bota cancer.

Kopplingen till Oracle är förstås att många typer av forskning kräver kraftfulla datorer och avancerad hantering av data. Men kan merparten av Oracle lära sig något av Oracle for Research?

– Ja. Forskare har ofta krav som våra vanliga kunder inte har och de ligger ofta långt fram i utvecklingen av lösningar, säger Allison Debrenwick Miller.

Av Lars Danielsson