De vill krydda din offert med heltäckande mobilhantering

Peter Onstrand, 3 Step IT
Peter Onstrand är vd för 3 Step IT i Sverige.

3 Step IT har länge erbjudit tjänster för att hantera företags datorparker på ett lönsamt och miljömässigt hållbart sätt. Nu kopierar de konceptet på mobilsidan tillsammans med Ingram Micro Mobility. För dig som återförsäljare kan det innebära fler affärer.

En mobil kostar ett företag 20 000 kronor varje år i hantering och support. Det hävdar i vart fall 3 Step ITs vd Peter Onstrand och stöder sig på en undersökning gjord av Source Skills. Och han använder det som ett av argumenten när hans bolag tillsammans med Ingram Micro Mobility idag lanserar sitt koncept Mobilitet som tjänst (maas).

– Genom vår MaaS-tjänst kommer istället vi att äga kundernas utmaningar kring mobilitet. Vi sköter löpande support och säkerställer att alla anställda får rätt inställningar, skydd, tillbehör, appar m.m, något som frigör tid från en redan ansträngd IT-avdelning, säger Ulrich Egeskov vd på Ingram Micro Mobility.

Rutiner för hållbar hantering saknas

Upplägget är enkelt, utifrån sett. Det handlar om att ta hand om hela processen att köpa, hantera och byta ut företagets mobiltelefoner och surfplattor. Konceptet är i princip detsamma som 3 Step IT länge har erbjudit på datorsidan.

När mobilen når slutet av sin livscykel byts den ut av 3 Step IT som hanterar finansiering, administration, säkerhetsradering och ett hållbart återtag av telefonerna. Idag finns det sällan rutiner för en hållbar hantering av gamla smartphones på företagen, hävdar 3 Step IT:s Peter Onstrand.

– Ofta kan vi ge en gammal smartphone ett andra liv genom vidareförsäljning på andrahandsmarknaden. Behöver den däremot skrotas tar vi hand om den på ett hållbart och säkert sätt. Därmed bidrar kunden också till att vi går mot en mer cirkulär ekonomi, säger han.

Vinnande helhet – är förhoppningen

För dig som återförsäljare är tanken att du kan baka in tjänsten i ditt erbjudande för att stärka det gentemot kunden. Visserligen lär du inte få marginal för själva tjänsterna, som ju är vad som föder 3 Step IT och Ingram Micro Mobility. Men Peter Onstrand påpekar att de inte rör marginalen för hårdvaran. Den är din. Och även om den inte skulle vara särskilt mycket att skriva hem till ägarfamiljen om tror han att helheten du kan erbjuda tillsammans med dem gör att du kan vinna fler affärer.

Sår här kommenterade han deras motsvarande tjänst för datorer och arbetsplatsutrustning i en artikel från förra året, ur ett partnerperspektiv:

– De [återförsäljare] som lyckas bäst tar med oss tidigt i processen och använder oss för att positionera sig annorlunda mot konkurrenterna. Då kan vi tillsammans lyfta kundens fokus från en prispressad och renodlad hårdvaruaffär till en lösning som ger kunden mer av en funktion. Genom att addera mer värde till kunden så blir det också bättre möjligheter till faktisk intjäning.

Post Comment