Kära konsument, du bör välja bort produkter med kort hållbarhet
Hem NYHETERHÅLLBARHET/MILJÖ Du bör välja bort produkter med kort hållbarhet

Du bör välja bort produkter med kort hållbarhet

Publicerat av: Redaktionen

Världen svämmar över av produkter som går sönder snabbt och måste slängas.

Vi bör vara medvetna om att tillverkarna gör det med flit – och därför välja bort dem.

Har du köpt en telefon som gick sönder efter två år, direkt efter garantin gick ut? Eller ett headset som inte ens höll i ett halvår? Hur är det med din surfplatta? Din skrivare? Eller din trimmer? Bra till en början och sedan plötsligt trasig trots att den bara använts kort tid.

Personligen har det hänt många gånger att jag köpt en produkt som ganska snabbt slutade fungera. Ofta handlar det om elektronik. Och varje gång är det fruktansvärt frustrerande. Jag har också retat mig många gånger på att nya elektroniska produkter har fått andra sorters laddare och kontakter än äldre modeller. Det är svårt att begripa varför jag ska vara tvungen att ge mig ut och köpa en ny laddare varje eller vartannat år.

Vad som är riktigt deprimerande är att vissa företag gör det här med vilje. Med andra ord utformar produkter så att de går sönder snabbt. Fenomenet har till och med ett namn: planerat åldrande. Stora tekniktillverkare har flera gånger blivit stämda för detta och politiker från både Sverige och andra länder har försökt få en majoritet för att lagstifta mot planerat åldrande på europeisk nivå. Det verkar som en uppenbart god idé. Men innan det händer kan vi som konsumenter säga ifrån genom att välja bort elektroniska produkter med kort hållbarhet. Det är det enda rätta om vi vill ta klimatkrisen på allvar. Och för en gångs skull har du som konsument en möjlighet att verkligen göra skillnad.

Kära konsument, du bör välja bort produkter med kort hållbarhet

Stefan Lindau, Country Manager i Norden för Panasonic TOUGHBOOK

I det här sammanhanget ska du veta att vi med säkerhet vet att den genomsnittliga livslängden på ett stort antal elektriska produkter är kortare i dag än för exempelvis 20 år sedan. Sunt förnuft säger oss att det borde vara tvärtom. Enligt undersökningar i elektronikbranschen håller till exempel en modern TV-apparat i ungefär fem år. När jag var barn gick det lätt tio eller femton år innan dumburken behövde bytas ut. Det borde om inte annat göra oss misstänksamma. Om det är något som har gått snabbt framåt de senaste åren så är det hela världens kompetens inom IT, digitalisering och automation.

Vi kan bygga en smart-TV med artificiell intelligens och 8K-bildkvalitet, men vi kan inte få apparaten att hålla lika länge som förr i tiden. Det går helt enkelt inte ihop.

Observera också att när företag anklagas för att medvetet förkorta produkters livslängd så brukar de försvara sig med att det skulle vara meningslöst att bygga produkter som går sönder snabbt. Att det skulle vara en dålig affär. Men stämmer det verkligen?

Jag är anställd som Country Manager i Norden på Panasonic och ansvarar för en produktserie som heter TOUGHBOOK. Den innehåller robusta datorer och surfplattor som tål vibrationer, vatten och damm och att tappas från hög höjd. Det är produkter som riktar sig till exempelvis militären, polisen och byggbranschen. Inte privata konsumenter. Vi fokuserar på att dessa produkter ska hålla så länge som möjligt, men om vi ska vara helt ärliga så hade vi kunnat tjäna mycket mer pengar om de gick sönder efter ett par år, eller om vi kunde komma på en anledning att presentera nya modeller en gång om året. Både för att det givetvis är förknippat med kostnader att tillverka produkter av hög kvalitet, och därmed med lång livslängd, och för att det kan gå många år mellan när våra kunder köper något av oss. Å andra sidan är våra kunder väldigt lojala.

Därför skulle jag vilja komma med en uppmaning till företag som medvetet låter sina produkter gå sönder efter kort tid: Överväg att inte göra det, för det finns både stor tillfredsställelse och en solid ekonomi i att fokusera på kvalitet och att göra det uppenbart rätta. Även om vi säkert skulle kunna höja vår omsättning

genom att följa samma väg som ni har vi i dag en sund och hållbar ekonomi. Det har vi haft i många år och den enkla förklaringen är att våra kunder är nöjda och nästan aldrig lämnar oss. Det är en situation som många företagsledare avundas oss. Dessutom är strategin givetvis positiv för klimatet, eftersom den bryter med slit-och-släng-kulturen.

I första hand handlar det om att få konsumenterna att säga ifrån. Du och jag och alla andra. Ibland får du betala lite mer för att få den långa hållbarheten. Det är likadant i byggbranschen, där den bästa och mest hållbara lösningen brukar förknippas med en större engångsinvestering – och därför ofta inte väljs. Men på lång sikt handlar det oftast om stora besparingar eftersom lösningen är långvarigt hållbar. Det är vettigt. Mycket vettigare än att sabotera kvaliteten på sina egna produkter för att få konsumenterna att köpa dem om och om igen.

Av Stefan Lindau, Country Manager i Norden för Panasonic TOUGHBOOK

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00