Hem LEVERANTÖRHUAWEI Huawei har dubblat sin svenska marknadsandel på ett år

Huawei har dubblat sin svenska marknadsandel på ett år

Publicerat av: Redaktionen

Huawei stärker sin position i Sverige och vinner ytterligare mark gentemot andra aktörer på marknaden.

Huawei har dubblat sin svenska marknadsandel på ett år 2

Huawei har dubblat sin svenska marknadsandel på ett år

Såväl marknadsandel som försäljning ökar dramatiskt jämfört med samma period förra året. Enligt statistik från april i år har Huawei fördubblat sin marknadsandel, från 8 % till 16 % och försäljningen har ökat med 100 % under ett år. Internationella siffror från IDC visar att Huawei har en global marknadsandel på 19 % och rycker allt närmare en förstaplats.

– Vi fortsätter att gå starkt och bygger vårt varumärke såväl globalt som på den svenska marknaden och är trygga med vårt varumärke och de högkvalitativa produkter vi levererar. Vi kan inte annat än att fortsätta bevisa oss på det sättet – vi gör produkter i toppkvalitet inom såväl mobiler, surfplattor, bärbara datorer mm. De omdömen som journalister och konsumenter ger oss är genomgående väldigt positiva och vi kommer att fortsätta verka i den andan, säger Sofia Björnerfors, PR ansvarig på Huawei Consumer Group i Sverige.

Världens mobiltelefontillverkare levererade totalt 310,8 miljoner enheter under första kvartalet 2019 enligt IDC. De flesta tillverkare har en fortsatt nedgång i antal enheter förutom Huawei som fortsatt går starkt. Huawei rapporterade i slutet av 2018 att företagets försäljning av mobiltelefoner gått från 3 miljoner 2010 till 200 miljoner. Huawei rankas bland de tre största mobilvarumärkena i världen och företaget fortsätter vara den näst största tillverkaren av mobiltelefoner i världen. Huawei har en global marknadsandel under första kvartalet 2019 på 19 % enligt IDC. Motsvarande siffra för första kvartalet 2018 var 11,8 %.

Enligt IDC har Huawei förstärkt sin position som nummer två i världen och är alltså den enda tillverkaren som såg sina volymer växa under första kvartalet 2019. Huawei har en årlig tillväxt på 50,3 % och har sålt 59,1 miljoner enheter under årets första kvartal. Enligt IDC är Huawei också väldigt nära att ta förstaplatsen på marknaden.

I Sverige har utvecklingen gått åt samma håll. Enligt GFK:s siffror från april i år har Huawei fördubblat sin marknadsandel, från 8 % till 16 % och försäljningen har ökat med 100 % under ett år. Flera av företagets nyare modeller har fungerat väldigt väl gentemot den svenska marknaden. Modeller som P20 Pro, Mate20 Pro och senaste P30 pro har hyllats av en enig journalistkår. Nya Huawei P30 Pro har rankats högst av medier som Ny Teknik, Ljud & Bild, Mobil, Surfa, Metro och Feber med flera. Även tidigare modeller som Mate20 Pro fick redan från början ett mycket varmt mottagande. Huawei Mate20 Pro utsågs också till årets mobiltelefon av såväl M3 som 99.se.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00