Kvinnorna bakom Lucid | Lucid banar väg för framtidens elbilar
Hem NyheterHållbarhet/Miljö Kvinnorna bakom Lucid | Lucid banar väg för framtidens elbilar

Kvinnorna bakom Lucid | Lucid banar väg för framtidens elbilar

Publicerat av: Redaktionen

Fordonsbranschen är en av de branscher som under lång tid varit mansdominerad, detta är något som Lucid Motors vill ändra på.

Kvinnorna bakom Lucid | Lucid banar väg för framtidens elbilar

Sue Magnusson, Joann Jung och Jenny Ha

Med fler kvinnor på ledande positioner vill man bryta ner gamla värderingar för att bana väg för nya standarder för framtidens lyxelbilar. 

Elbilsföretaget Lucid Motors lanserar snart sin första bil på marknaden; Lucid Air. Bilen är designad med inspiration av aerodynamik och med användaren i fokus. Sue Magnusson, Jenny Ha och Joann Jung är tre av de främsta kvinnliga ingenjörerna på företaget och de har alla varit med och utvecklat den nya bilen.

– Det som särskiljer Lucids design är teknologin bakom allt, där teknik är utvecklad och framtagen inom verksamheten. Då tekniken tar lite plats har vi kunnat designa bilen inifrån och ut, vilket möjliggjort för spännande lösningar såsom mer utrymme inne i bilen. Ett av våra mål har varit att ge samma fascinerande upplevelser oavsett var du sitter i bilen, säger Sue Magnusson, Associate Director, CMF.

Som nytt företag har Lucid varken ett arv eller formspråk att förhålla sig till vilket öppnar upp möjligheter för designen. Tack vare ett nära samarbete mellan teamen har förståelse och uppskattning skapats för vilka prioriteringar och begränsningar som finns inom olika områden, något som påverkat designen.

–  Samarbete har varit en central del i vår framgången. Genom att arbeta nära de övriga teamen såsom kaross, belysning och aerodynamik har vi kunnat säkerställa att design följer funktion. Exempelvis bidrog framsteg inom belysningsteknik för hur vi kunde utforma strålkastarna och bakljusen. Tillsammans flyttar vi fram gränserna för hur en bil kan utformas. De lärdomarna vi har gjort har resulterat i en bättre produkt som särskiljer sig från andra märken och i slutändan en bra bil för konsumenten, säger Jenny Ha, Senior Designer, Exterior.

Att utforma en bil handlar om vår egna upplevelse av den, såväl som exteriören som interiören, och varje detalj ska vara precis i sin design. Ambitionen har varit att samtliga i bilen ska känna sig speciella.

– Vi designar för användaren, deras känsla och komfort. Bilens inredning är del av en offentlig miljö samtidigt som det är ett privat utrymme. Vi ville förstärka det genom att göra designen mer spännande, såsom framsätets cockpit-känsla och förarorienterade utformning i samspel med en lugnare miljö i baksätet. Framtida lyx handlar om att ge sig tid, vara snäll mot sig själv och belöna sig på ett sätt som är bättre för miljön, säger Joann Jung, Design Director Interior.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>