Låg kunskap om AI bland svenskarna

Låg kunskap om AI bland svenskarna

Publicerat av: Redaktionen

Endast 34 procent av svenskarna säger sig ha ganska stor eller mycket stor kunskap om AI.

Samtidigt uppger en majoritet, 66 procent, att de har ganska lite kunskap eller ingen kunskap alls om AI.

Det visar en riksomfattande undersökning om svenska folkets attityder till AI som genomförts av Kantar Sifo.

Enligt attitydundersökningen Svenska folket och AI 2023 uppger 59 procent av svenskarna att de har ganska lite kunskap om vad AI är, 7 procent uppger att de ingen kunskap alls har. 31 procent säger sig ha ganska stor kunskap, och endast 3 procent uppger att de har mycket stor kunskap.

Låg kunskap om AI bland svenskarnaAnvändningen av AI visar sig också vara låg bland svenskarna och har dessutom minskat de senaste två åren med 18 procent. Endast 12 procent uppger att de använder AI dagligen, en minskning från 24 procent under 2022 och från 30 procent under 2021. Av de som uppger att de använder AI dagligen står männen för 14 procent och kvinnorna för 10 procent. 27 procent uppger att de mer sällan eller aldrig använder AI.

Det finns enligt undersökningen en tydlig korrelation mellan kunskap om AI och utbildningsnivå.

Personer som har högskole- eller universitetsutbildning säger sig ha ganska eller mycket stor kunskap om AI i tre gånger så stor utsträckning (39 %) som de med grundskoleutbildning (13 %).

– För att AI ska kunna skapa nytta och värde på bred front ute i svenska organisationer behöver fler förstå värdet av AI och en kompetensförflyttning behöver ske. Det innefattar inte bara kunskap om möjligheterna, vi behöver också säkerställa att aktörer inom AI både förstår och agerar med hänsyn till säkerhet, lagstiftning och etiska principer, Johan Ripgården, Concept Manager på Atea Sverige.

 Svenskarna positiva till AI inom dessa områden
Nio av tio svenskar (92 %) är positiva till att AI används som stöd inom olika områden i samhället. De områden som flest är positiva till är AI inom sjukvård (46 %) och brottsbekämpning (45 %). Rekommendationer i form av riktade annonser (9 %) och AI-användning inom underhållning, media och kultur (12 %) ligger i botten.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00