Många digitaliseringsprojekt missar målet – det krävs bättre planering

Många digitaliseringsprojekt missar målet – det krävs bättre planering

Publicerat av: Redaktionen

En stor andel av alla digitaliseringsinitiativ avbryts eller lyckas inte nå de uppsatta målen, slås fast i en ny rapport.

Den snabba teknikutvecklingen bidrar till utmaningarna.

Digitaliseringen innebär enorma möjligheter – men också stora utmaningar. En ny rapport som tagits fram av IDC på uppdrag av den ledande lösningsintegratören Insight har undertiteln  ”Är vi på väg in i en ny era av innovation?”

En ny era innebär alltid att gamla sanningar ifrågasätts och nya möjligheter öppnas – men det är också lätt att gå vilse bland dem.

Rapporten bygger på intervjuer med 1 000 seniora beslutsfattare på verksamheter från Europa och Nordamerika med fler än 1 000 anställda. 29 procent av respondenterna berättade att en stor andel av de digitaliseringsprojekt de påbörjade antingen avbröts eller misslyckades med att nå de uppsatta målen.

De största integrationsutmaningarna var infrastruktur – exempelvis för nätverk, datacenter och lagring – följt av cybersäkerhet och front office-applikationer för exempelvis CRM-system och kundservice.

Många digitaliseringsprojekt missar målet – det krävs bättre planering

Sandra Simms, Insight

”En lyckad digital transformation handlar inte bara om tekniska faktorer, utan behöver ha ett helhetsperspektiv. Det handlar om att omforma hela affärsprocessen för att skapa nytt värde och konkurrensfördelar till organisationen” , säger Sandra Simms, ledare för Insight:s svenska verksamhet

Hon lyfter fram att en vanlig anledning till att digitaliseringsprojekt misslyckas är de långa projektcyklerna från idé till implementering, samt en krånglig hantering av förändringar under projektets genomförande – samtidigt som målet är rörligt.

Detta skapar en risk att projekten blir föråldrade innan de ens har slutförts, och att organisationen pressas att implementera ännu nyare teknologier. Särskilt utmanande är det att navigera rätt och göra rätt investeringar vid rätt tillfälle inom områden som AI, där nya tillämpningar lanseras i mycket snabb takt.

Rapporten slår också fast att en förutsättning för att dra full nytta av AI-tjänsterna är att göra investeringar i hur man kan fånga upp värdet av verksamhetens data. Här har många företag kommit långt i att använda data mer effektivt för att öka produktivitet och förbättra kundbemötande, men betydligt färre av respondenterna har planer för att använda data för att automatisera affärsprocesser (21 procent) eller skapa nya intäktsströmmar (17 procent).

Trots utmaningarna fortsätter digitaliseringstakten globalt att accelerera, en utveckling som inte bromsats av den osäkra världsekonomin. Att tappa mark på innovationssidan jämfört med konkurrenter ses som ett större hot än inflationen och den möjliga lågkonjunkturen.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00