Microsoft vill stärka partnernätverket genom sponsring av start-up-bolag 

Therese Thorstorp, ansvarig för den svenska delen av Bizspark hos Microsoft.
Therese Thorstorp, ansvarig för den svenska delen av Bizspark hos Microsoft.

Gratis programvara och molntjänster. Det är erbjudandet som Microsoft ger ett 30-tal bolag som verkar i startup-organisationen SUP46. Syftet är att stärka partnernätverket och samtidigt lära sig mer om hur nya bolag tänker, vilka utmaningar de har och vilket stöd de behöver.

Kontoret i Stockholm city andas it-boom à la sent 90-tal och namnet, SUP46, uppvisar den slags överfinurlighet som inte sällan präglade en del av de då orimligt hyllade bolagen. Det betyder Startup People of Sweden och är namnet på det företag som hyr ut kontorsplatser till unga bolag som behöver någonstans att vara, som har ett särskilt behov av nätverk, sammanhang och stöd i olika former.

Gratis Microsoft åt alla

Här sitter ett 30-tal bolag som försöker få liv i sina verksamheter. Många kommer inte att finnas kvar inom några år, konstaterar Therese Thorstorp på Microsoft under den lunch vi delar med  ytterligare tre journalister och ett tiotal personer från SUP46-bolag.  Vi är här för att mjukvaruleverantören har bestämt sig för att hjälpa bolagen. Konkret handlar det om att tillhandahålla Microsoft-produkter. I princip alla produkter, inklusive Azure-tjänster, ingår. Men inte Office 365. ”Vi jobbar på att få in det i paketet”, säger Therese. Bolagen får visserligen bara sitta på SUP46 i ett år, men får treåriga licenser.

Therese är ansvarig för den svenska delen av programmet Bizspark, som sorterar under Microsofts DX-organisation (Developer experience and evangelism).

Varför gör ni det här?

– Vi är ju beroende av våra partner, vi säljer ju ingenting direkt. Därför är vi måna om att stärka våra partner. Om det går bättre för dem går det bättre för oss, säger hon.

I trapphuset utanför entrén till SUP46. Roligaste klibba vinner!
I trapphuset utanför entrén till SUP46. Roligaste klibba vinner!

Det är förstås ett långsiktigt resonemang och när hon säger partner menar hon i det här fallet kanske främst så kallade ISV:er, företag som utvecklar och säljer mjukvara eller tjänster baserade på mjukvara.

– Men det handlar förstås om att stärka hela vårt partnernätverk.

Nätverksstöd minst lika viktigt

Med ett gäng programvara? Well, det skulle kunna vara gott nog. Men Therese talar mer om det stöd de kan och kommer att ge, exempelvis när det handlar om app-utveckling. Deras engagemang tycks snarast bara börja med gratislicenser. Utöver det finns Microsoft-personer tillgängliga för frågor och för att knyta ihop bolag med rätt personer inom bolaget som kan stötta med såväl teknik- som branschrelaterade kunskaper.

– Här finns exempelvis ett bolag som jobbar med en tjänst för förskolor och då kan ju vi hjälpa dem att knyta kontakter med personer hos oss som jobbar mot utbildningssektorn, för att bidra med kunskaper och erfarenheter som gynnar bolagets utveckling.

Samtidigt är hon snabb att understryka att det inte bara handlar om att ge, utan också om att få. Genom den nära kontakten med de här unga bolagen och människorna bakom dem hoppas Microsoft kunna lära mer om deras utmaningar, hur de tänker och vilket stöd de behöver.

 

Post Comment