Microsofts AI-assistent Copilot tillgänglig i Sverige
Hem NYHETERMOLNTJÄNSTERMICROSOFT Microsofts AI-assistent Copilot tillgänglig i Sverige

Microsofts AI-assistent Copilot tillgänglig i Sverige

Publicerat av: Redaktionen

Microsoft 365 Copilot lanserades i början av november för stora företag och organisationer, och finns nu tillgänglig i Sverige.

Intresset för den nya AI-assistenten är stort och Microsoft Sverige samlade igår närmare 200 företagsledare från svenska kunder för ett lanseringsevent på sitt kontor i centrala Stockholm.

Tidigare under hösten lanserade Microsoft också Sales Copilot för svenska verksamheter.

 Microsoft 365 Copilot är en AI-assistent som helt förändrar sättet att arbeta på. Copilot är inbäddad i de Microsoft 365-appar som många använder varje dag – Word, Excel, PowerPoint, Outlook, Teams med flera. Men Copilot har även en ”Business Chat”, en företagschatt som fungerar genom att koppla samman stora AI-språkmodeller med Microsoft 356-apparna samt användarens kalender, e-postmeddelanden, chattar, dokument, möten och kontakter för att skapa nya möjligheter att arbeta på som inte funnits tidigare.

”Jag är helt mållös efter dagens lanseringsevent och över det stora intresset för Microsoft 365 Copilot vi ser från högsta nivå i svenska verksamheter. Det här är inte bara det senaste heta modeordet, utan det här är AI-lösningar på riktigt som kommer revolutionera sättet som vi arbetar på. Responsen från mina medarbetare och från svenska kunder som testat Copilot under hösten är att de redan efter några veckors användning inte kan tänka sig att vara utan Copilot. Jag är övertygad om att Copilot snabbt kommer bli en lösning vi inte vill leva utan, så som Swish blivit för finansiella transaktioner”, säger Tomas Frimmel, vd för Microsoft Sverige.

När det kommer till datasäkerhet och integritet är Microsoft 365 Copilot utvecklad i enlighet med rådande regelverk samt Microsofts standarder för ansvarsfull AI-utveckling. Copilots stora språkmodeller tränas inte på kunddata.

I Sverige har ett utvalt antal kunder under hösten deltagit i Microsoft 365 Copilot Early Access Program, vilket gett dem möjlighet att köpa in sig och börja använda Copilot i sina verksamheter redan innan lanseringen.  Bland de utvalda svenska kunderna finns bland annat Preem, SEB, Telia och Uddevalla kommun.

”Som en ledande nordeuropeisk finansiell koncern är vi stolta över att vara en av de första nordiska kunderna som deltar i Microsoft 365 Copilot Early Access Program. SEB är i en transformation till molnet som gör det möjligt för oss att ta till oss nya lösningar och teknik snabbare samtidigt som vi kan behålla våra högt ställda krav på säkerhet och regelefterlevnad. Microsoft 365 Copilot är en lösning som vi tror mycket på och vill fortsätta utforska.

Vi tror att AI-lösningar kommer förbättra vår produktivitet, kreativitet och samarbetsförmåga, och vi ville vara tidigt ute med att dra nytta av värdet från denna innovativa tjänst. Vi ser fram emot att fortsätta samarbeta med Microsoft för att forma framtidens arbete med Microsoft 365 Copilot”, säger Petra Ålund, teknikchef på SEB.

Rainer Deutschmann, Telia Companys Group Chief Operating Officer, säger: ”Som operatör av kritisk infrastruktur och leverantör av väsentliga kommunikationstjänster använder Telia analytics, AI och automation för digital transformation. Vi demokratiserar tillgången till AI i hela vår organisation för maximalt värdeskapande, där Microsoft Copilot har ökat produktiviteten inom flera områden. Några viktiga exempel är snabbare generering av innehåll för exempelvis email, effektiva mötessammanfattningar där punkter för vidare åtgärder summeras, samt förenklad inhämtning av innehåll. Vi ser fram emot att fortsätta tänja på gränserna för AI i partnerskap med Microsoft.”

”Som kommun har vi ett ansvar att möta medborgarna på bästa kvalificerade sätt. Därför både ska och vill vi vara tidigt ute. Det är nu vi kan påverka såväl produkter som våra egna arbetssätt. Att förändra en kommuns arbetssätt är som att köra en atlantångare, man måste börja svänga tidigt om det skall hända något. Modern teknik skall användas, den skall provas och testas. Eventuella utmaningar skall upptäckas, förändras och testas på nytt. Vi är oerhört stolta över att redan nu fått möjligheten att påbörja denna resa som innebär att vi, på ett mer kvalitativt sätt, kommer frigöra tid och därmed möta våra medborgare snabbare, bättre och enklare”, säger Britt-Inger Berntsson, IT-chef på Uddevalla kommun.

Även Microsoft Sales Copilot tillgänglig i Sverige

Tidigare i år presenterade Microsoft Dynamics 365 Copilot, världens första AI-assistent för CRM- och ERP-system. En av de Copilots som kommer vara en del av Dynamics-familjen är Microsoft Sales Copilot som redan idag finns tillgänglig för företag i Sverige.

”AI-utvecklingen som sker nu innebär nya möjligheter för hela samhället, där Dynamics 365 Copilot har potential att revolutionera hur vi arbetar med verksamhetskritiska kund- och affärsdatakällor. Med Dynamics 365 Copilot kommer uppgifter att automatiseras, dataanalyser förenklas och användaren får hjälp att skapa rätt innehåll vid rätt tillfälle”, säger Tomas Frimmel på Microsoft Sverige.

Microsofts AI-assistent Copilot tillgänglig i SverigeMicrosoft Sales Copilot kommer stödja företag att förbättra säljresultaten via automatisering, kontextuella insikter och AI-driven assistans. Relationsinsikter presenterade i realtid kommer hjälpa säljorganisationer att skala bästa praxis och engagera sig med kunder på rätt sätt vid rätt tidpunkt.

Sandvik Coromant och Securitas är två svenska företag som ligger i framkant och bland de första att använda Microsoft Sales Copilot.

”Att använda AI för att snabbare dra bättre insikter från data i Dynamics är ett strategiskt prioriterat område för Sandvik Coromant. Vi är glada över att Microsoft Sales Copilot hjälper oss accelererar det här arbetet genom bland annat Opportunity Summary. Responsen vi fått från våra tidiga användare har varit mycket positiv”, säger Per Hoffner, CRM-produktchef på Sandvik Coromant.

”Opportunity Summary i Microsoft Sales Copilot är ett stort och viktigt steg i vårt arbete för att spara mer tid för våra säljare. Med den här lösningen får våra säljare mer tid att jobba direkt med organisationer för att utrusta dem med säkerhetslösningar i toppklass som hjälper till att göra vår värld till en säkrare plats”, säger Philip Eklund, ansvarig för Client Engagement Platform på Securitas.

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00