Mobilen slår surfplattan

En ny rapport från Rocket Fuel visar att vi hellre använder mobilen än surfplattan när vi söker efter information eller handlar på nätet.

Vi surfar i snitt tre timmar med mobilen i jämförelse med drygt två timmar på datorn och ungefär en timme med surfplattan.
Tiden vi använder datorn när vi söker eller handlar på nätet har inte förändrats under de senaste fyra åren. Däremot har tiden som vi spenderar på mobilen ökat med 30 minuter och surfplattan med 19 minuter jämfört med förra året.
Magnus Johansson, Nordenchef Rocket Fuel
Magnus Johansson, Nordenchef Rocket Fuel
Detta visar att vi idag spenderar i snitt nästan 30 minuter längre tid med våra mobiltelefoner än med datorn och dubbelt så mycket tid jämfört med 2013.
Vi ser tydligt att vi spenderar olika mycket tid på olika enheter beroende på vad vi söker efter. När vi exempelvis söker efter turistmål söker vi informationen framförallt via datorn. Hela 49 procent av tiden spenderar vi vid datorn jämfört med 19 procent via mobilen.
Vid hotell- och transportbokningar använder vi övervägande datorn, hela 72 procent av tiden söker vi information på datorn. 16 procent av tiden går till mobilen och 12 procent till surfplattan.
Mobilen är populärast när vi söker efter restauranger och barer. Hela 50 procent av sökningarna sker i mobilen jämfört med 20 procent via surfplattan och 30 procent via datorn.
När vi vill köpa dyrare konsumentvaror, exempelvis en bil, är användandet det motsatta. Vi spenderar 85 procent av tiden av att söka efter rätt bilmodell via datorn och endast 1 procent av tiden i mobilen.
– Rapporten visar att vi behöver hitta lösningar som studerar människor och inte enheter. Vi byter ofta enhet och använder såväl mobilen, surfplattan som datorn när vi söker information eller handlar online. Vi kanske söker en restaurang i mobilen men bokar bordet via surfplattan senare på kvällen. Kan vi få en bättre bild och förståelse för hur vi konsumenter rör oss mellan våra enheter, har vi lättare att få kontakt med människor, inte bara deras enheter och på så sätt kan vi kan ge dem bättre information och rätt erbjudande, säger Magnus Johansson, Nordenchef, Rocket Fuel.

Post Comment