Neste och Ponsse gav en utmaning till artificiell intelligens ‒ vad innebär finsk sisu på 2020-talet?
Hem NyheterAI Neste och Ponsse gav en utmaning till artificiell intelligens

Neste och Ponsse gav en utmaning till artificiell intelligens

Publicerat av: Redaktionen

De finska företagen Neste och Ponsse har förenat sina krafter kring finskt arbete, kunnande och företagande och i ett gemensamt projekt utrett vad finsk sisu innebär i dag.

Projektet samt utredningen har gjorts med hjälp av artificiell intelligens (AI) och är den första av detta slag i världen.

Sisu definieras ofta som en inre resurs som hjälper till att klara av även svåra situationer. När det gäller finskhet förknippas sisu ofta med överlevnad och framgång på både individnivå och samhällsnivå. Idén om att utreda kärnfaktorerna i sisu på 2020-talet härstammar från de utmaningar som den globala coronapandemin har medfört för företagandet. Syftet med projektet är att ge var och en möjlighet att identifiera sin egen sisu och utveckla sina styrkor i en förändrad värld under och efter pandemin. Som samarbetspartner i AI-tekniken fungerade finska Kasvu Labs Oy.

Med hjälp av AI analyserades och tolkades 500 000 citat eller tal, 5 000 TED Talk-anföranden och tiotals personintervjuer ur olika perspektiv. I utvecklingen av den artificiella intelligensen, användes bland annat forskning gjord av sisuforskaren Emilia Lahti. Dessutom intervjuade man i projektet kända finländare och analyserade deras åsikter om sisu.

Utifrån en AI-baserad analys och ett finskspråkigt material är huvudpelarna för sisu på 2020-talet passion, ärlighet, beslutsamhet och intuition. De fyra mest typiska grundpelare som identifierats för sisu genom analysen av materialet återkommer i stor utsträckning i de texter och tal som handlar om vår tids “sisukkuus”; uthållighet.

”Under den globala pandemin har det talats mycket om “sisu och sisukkuus” som hjälper oss att klara av även svåra tider. Av dem som svarade på enkäten för Unga företagare ansåg 47,5 procent att deras företagaranda hade ökat. Hela 96,7 procent uppskattade att attityden hade en måttlig betydelse för hur de hade klarat sig under coronakrisen. Sisu har varit en relevant del av Nestes och Ponsses historia. Därför ville vi lyfta fram den i dag för att bättre kunna förstå våra inre resurser. Å andra sidan ville vi genom att omdefiniera sisu stödja företagande, framgång i företagandet och hållbar tillväxt”, säger Heidi Peltonen, som ansvarar för hållbara partnerskap inom Nestes affärsverksamhet Marketing & Services.

På 2020-talet innebär sisu en mångskiftande helhet bestående av uthållighet och mjuka värden

Utifrån analysen visade sig sisu som en mängd egenskaper som upplevts som traditionella – såsom uthållighet och beslutsamhet. Den omfattar dock även mjukare värden, till exempel tro på det egna arbetet, kärlek, inre tillväxt samt stark passion.

Neste och Ponsse gav en utmaning till artificiell intelligens ‒ vad innebär finsk sisu på 2020-talet?”Sisu är ett välkänt begrepp för många finländare men att sammanfatta sisu i en förändrad värld är ingen lätt uppgift. Med hjälp av AI var det dock möjligt. Veterligen har finsk sisu aldrig tidigare analyserats och granskats i så stor utsträckning som nu. Sisu omfattar olika föreställningar, attityder och iakttagelser som vi i samarbete med Neste ville fördjupa oss i. Jag tycker att det är fint att en av hörnstenarna i sisu på 2020-talet är passion, som utifrån den AI-baserade analysen ofta också är förknippad med mjuka värden”, säger Juho Nummela, VD för Ponsse.

En grupp människor från olika samhällsområden inbjöds också till projektet för att berätta sin egna historia om hur de hade klarat av svåra situationer och nått framgång som företagare. Historier om sisu har bland andra delats av Lasse Virén, en finsk löparikon, Topi Manner, VD för Finnair, Juho Kemppainen, en tolv år gammal företagare, samt företagaren Kamilla Sultanova.

”AI fungerar som bäst när det gäller att förstå komplexa saker och begrepp av detta slag. Därför spelade användningen av AI en avgörande roll i detta projekt då det gällde att analysera omfattande material och uppfatta det kulturella konceptet”, säger Fernando Leon, VD för Kasvu Labs Oy.

En sammanfattning av materialet om vad dagens sisu består av, finns på en webbsida där var och en också kan testa sin egen sisu. På webbsidan är sisu uppdelad i fyra typer som är förenliga med den uppfattning om kärnfaktorerna i sisu som skapades med hjälp av AI. Webbsidan ger besökarna möjlighet att utvärdera sina styrkor, att lära sig nytt samt att bli inspirerade av kända finländares historier i situationer som kräver sisu.

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>