Dåligt ljud frustrerar svenskarna
Hem NYHETERUNDERSÖKNINGAR Ny undersökning: dåligt ljud frustrerar svenskarna

Ny undersökning: dåligt ljud frustrerar svenskarna

Publicerat av: Redaktionen

Majoriteten av svenskarna tycker att det är frustrerande att inte höra vad andra säger i ett telefon- eller videosamtal.

Dessutom tycker hälften av dem att det är irriterande att inte bli hörda själva, vilket också begränsar dem i samtal, främst genom att inte berätta något känslosamt eller skämta.

Allt enligt en Sifo-undersökning som beställts av ljud- och videoföretaget Jabra.

Dåligt ljud frustrerar svenskarna Många skulle hålla med om att dåligt ljud kan vara irriterande. Men hur frustrerande tycker svenskarna egentligen att det är? Det har ljudutrustningstillverkaren Jabra tagit reda på genom en Sifo-undersökning. Undersökningen visar att två av tre (63 %) svenskar tycker att det är frustrerande att inte höra vad andra säger i ett röst- eller videosamtal. Hälften (53 %) av svenskarna tycker att det är irriterande att inte bli hörd själv.

Osäkerhet på om man hörs tenderar också att leda till att man känner sig begränsad, visar undersökningen.

En av tre (32%) uppger att de skulle undvika att berätta om något känslomässigt om de var osäkra på att de hördes ordentligt, samtidigt som en av fem skulle hoppa över att ställa en fråga i ett möte vid osäkerhet kring ljudet. Humor tycks också undvikas vid bristande teknik, drygt en av fyra (27%) skämtar inte när de är osäkra på om de hörs eller inte.

– Arbetsvärlden är först och främst virtuell, och Teams, Zoom och onlineplattformar är nu det nya normala sättet för oss att komma i kontakt med varandra. I dessa digitala miljöer har ljudet en betydande inverkan på hur vi känner oss och interagerar med varandra. Med distans- och hybridarbete är det viktigare än någonsin att ha ett bra och pålitligt ljud för att kunna engagera sig, dela viktig information eller uttrycka personliga åsikter varje dag. Företagsledare och organisationer bör göra allt de kan för att skapa en virtuell arbetsplats där anställda kan skapa mer mänskliga och autentiska relationer med kollegor, och där alla kan trivas i en värld med hybridarbete, säger Claus Fonnesbech, Senior Communications Director på Jabra.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00