Ökad julhandel i Sverige − och mest på nätet

Att många svenskar har det bättre ekonomiskt än på många år syns tydligt i den första delen av julhandeln.

Likaså att julhandeln hittills stärkts mest av e-handel. Sedan den officiella starten med readagen Black Friday och fram till mindre kända Green Monday så har julhandeln i butiker ökat med drygt 5 procent och på nätet med drygt 20 procent i omsättning. Det visar statistik från betalföretaget Nets i Sverige för handel i butiker* och från koncernbolaget DIBS i Sverige för handel på nätet.IT-Kanalen.se

DIBS, ledande inom betalningar på nätet, har tillsammans med moderbolaget och betalkoncernen Nets undersökt hur julhandeln i Sverige har sett ut hittills, från den officiella starten med Black Friday 25 november fram till “Green Monday” 12 december. Det är tydligt att många svenskar har det bra ekonomiskt liksom att e-handeln har växt klart mest hittills, med fyra gånger så stor procentuell tillväxt som handeln i fysiska butiker: en ökning med 20 respektive 5 procent i omsättning jämfört med motsvarande period ifjol. Det kan tilläggas att den riktiga julhandeln i butiker startar först denna vecka, och förväntas att accelerera från och med nu.

Handeln på nätet ökar klart mest
E-handeln i Sverige under julperioden hittills ökade drygt 20 procent i omsättning och 41 procent i antalet transaktioner jämfört med motsvarande period ifjol. Genomsnittsköpet minskade dock något: 519 kronor i år jämfört med 694 kronor ifjol. Det avspeglar det ökade fokuset på rabatter under Black Friday och kan på sikt bli en fara för lönsamheten för webbutikerna under den viktiga försäljningsperioden som julhandeln är. Sifforna kommer från mätningar hos de många tusentals webbutiker i Sverige som använder DIBS för sina betalningar på nätet, och är normaliserade för att ge en korrekt bild.

– Julhandeln på nätet ökar kraftigt och vi handlar fler gånger men för lägre belopp per gång. Detta då e-handel numera är en så naturlig del av konsumenternas köpbeteende och man köper ofta enstaka varor, men även eftersom mycket av julhandeln på nätet drivs av kampanjerbjudande och konsumenten köper varan där hen får det bästa erbjudandet. Att julhandeln också startar tidigare på nätet kan innebära att trycket i slutskedet minskar, vilket ökar chanserna för att alla konsumenter ska få sina paket i tid, säger Daniel Larsson, ?vice vd pa? DIBS.

Black Friday har för första gången varit den riktiga starten för e-handeln i Sverige. E-handeln under denna dag var rekordstor med en ökning 59 procent i omsättning hos svenska webbutiker.

Cyber Monday, en mindre känd e-handelsdag som är måndagen efter Black Friday, ökade med drygt 12 procent i omsättning och 29 procent i transaktioner.

Green Monday som var i måndags och som traditionellt är den bästa försäljningsdagen under julen för fysiska butiker ökade också, med drygt 15 procent i omsättning och 35 procent i transaktioner.

Handeln i fysiska butiker ökar måttligt
Handeln i svenska butiker under julperioden hittills ökade med drygt 5 procent i kortomsättning och 7 procent i transaktioner jämfört med motsvarande period ifjol. Genomsnittsköpet minskade även här något: 377 kronor i år jämfört med 385 kronor ifjol. Sifforna kommer från mätningar hos de många tusentals handlare i Sverige som använder Nets tjänster för köp i fysiska butiker, och är normaliserade för att ge en korrekt bild.

– Julhandeln i butiker ökar något hittills men det är först nu från denna vecka som den riktiga handeln i butiker sätter igång. Det blir spännande att se facit som är fram till och med julafton, eftersom många fortfarande handlar i butiker ända in i kaklet medan e-handeln “dör ut” snart på grund av att hinna få leveransen. Datan tycks även visa att mindre kända readagar som Cyber Monday och Green Monday tar handel från fysiska butiker, en transformering som vi ser för första gången i år. Men vi ska nog inte dra alltför stora slutsatser av detta än, säger Patrick Höijer, vice vd på Nets i Sverige.