Pega gör storsatsning i Sverige

Pegasystems har trots tunga kunder som Paypal, Cisco, Phillips, General Motors och General Electric varit något av en doldis på den svenska marknaden.

Derk-Jan Brand, Pegasystems

Nu ska det bli ändring på det och före året slut ska det nya kontoret i Stockholm ha 20 anställda. På den svenska kundlistan finns redan Ericsson, Swedbank och Folksam.

Allt sedan starten 1983 har amerikanska Pegasystems utvecklat plattformar som ska förbättra kundhantering men är kanske främst känt för system inom området processinnovation, business process management (BPM). Därtill har man satsat hårt på kundvårdsprodukter (CRM) samt på senare tid även livscykelhantering sedan man för ett år sedan lanserade Pega Client Lifecycle Management (CLM).

I ett samtal med IT-kanalen säger Nordeuropachefen Derk-Jan Brand att man inte ska låta sig avskräcka av det breda utbudet.

– En av våra styrkor är att vi har allt samlat i enhetliga paketeringar där alla funktioner sköts i samma gränssnitt. Så det är inte så komplicerat som det låter.

För den som gärna vill testa systemet utan att göra en större investering finns numera Pega Express där man kan provköra de olika funktionerna.

Derk-Jan Brand berättar att man dessutom går mot allt mer förfinade tekniker kring artificiell intelligens och maskininlärning.

– Vi har varit tidigt ute med att använda tekniker av detta slag, faktiskt redan innan man började tala om AI och liknande men nu börjar det få fäste ordentligt.

Som exempel på detta nämner han att Pegasystems nu i dagarna lanserat en rad nya funktioner för Pega Customer Service och Pega Platform. Här handlar det exempelvis om förbättringar som rör funktioner i kundernas chattplattformar där Pega AI-Augmented Agent bättre än tidigare ska kunna föra en vettig konversation utan mänsklig inblandning.

Ytterligare ett fokusområde är inte helt förvånande molntjänster där huvudprodukten Pega 7 numera går att köra via molnet.

– Drygt 30 procent av våra kunder kör nu i molnet men 80 procent kör någon del i molnet, kanske främst Expressversionen eller vissa delar av sin verksamhet.

Derk-Jan Brand utsågs i januari till chef för ”Benelux and Nordics” och har sedan dess tillbringat mycket tid på kontoret i Stockholm. Han berättar att personalstyrkan på kontoret vid Östermalmstorg under senare tid ökat från fem till snart 20 personer och att man dessutom breddat samarbetet med ett antal partners, inte minst Tieto och Softronic. Därtill kommer Pegasystems att öppna kontor i både Finland och Norge medan den danska verksamheten inledningsvis kommer att hanteras via ett nytt kontor i Malmö.

– Ett skäl till att vi satsar så mycket på den här nordliga regionen är att vi i resen av världen sett en tillväxt på strax över 20 procent medan den svenska verksamheten ökat med hela 55 procent. En viktig faktor här är lokala partners, exempelvis integratörer som har bäst förståelse för hur de kan hjälpa kunderna lokalt.

Den 7 november kommer företaget att arrangera ett seminarium på Münchenbryggeriet i Stockholm där man går igenom de senaste rönen kring hur sådant som artificiell intelligens och robotteknik kan förbättra olika komplicerade affärsprocesser.

Pegasystems etablerades 1983 och har 3 500 anställda på 35 kontor runt om i världen. Omsättningen för 2017 väntas uppgå till ca 860 miljoner dollar (750 miljoner 2016).

Under de senaste tio åren har företagets omsättning ökar med drygt 20 procent varje år.

Företaget är fokuserat på att leverera framgång för kunder inom områden som kundtjänster, marknadsföring, försäljning och företagsstyrning.