Prevas satsar på UX

[KVINNOR PÅ KANALEN] Behoven av att utveckla användarvänliga och smarta produkter, system och tjänster ökar.

Helena Gautam på Prevas AB

Därför startar Prevas ett nytt affärsområde med fokus på användarupplevelsen (UX).

Prevas arbetar med att ta tillvara på teknikens och digitaliseringens möjligheter. Bransch efter bransch digitaliseras, och det går snabbt. Produkter och tjänster kopplas upp och samlar in stora mängder data. Detta möjliggör nya sätt att arbeta med information mellan olika plattformar, människor och teknik.

Prevas har startat en ny affärsenhet med fokus på User Experience (UX) med nya medarbetaren Helena Gautam i spetsen. Helena har lång erfarenhet inom konsult- och byråvärlden. Under de senaste åren har hon jobbat med större e-handelsprojekt och ser många paralleller mellan hur den branschen utvecklats och hur andra branscher nu tar ordentlig fart.

Det handlar om hur man jobbar med datadriven analys, omnichannel-strategier, användarcentrerad design, personalisering och förmågan att hitta nya affärsmodeller i en snabbt föränderlig värld, för att nämna några.

– Prevas är inte ensamma om att göra denna satsning, men med Prevas gedigna erfarenhet inom området smart industri och smarta produkter, tror jag att här finns de bästa förutsättningarna att hjälpa företag att skapa mer användarvänliga och långsiktiga produkter och tjänster som fungerar sömlöst mellan digitala och fysiska miljöer, säger Helena Gautam ansvarig för den nya affärsenheten inom UX. På Prevas är vi experter på användarupplevelser och gränssnitt där användarupplevelsen måste vara intuitiv, enkel och konsekvent i både digitala och fysiska gränssnitt. Vi jobbar tekniknära och är insatta i de utmaningar och möjligheter som dagens teknik ger.

UX (User Experience) handlar om hur användaren interagerar med och upplever en viss produkt, system eller tjänst.

Med människan i centrum skapar vi innovativa, hållbara lösningar för våra kunder. På Prevas jobbar vi kontinuerligt med att göra skillnad, skapa mervärde och förbättra vardagen för människor. Med dagens arbetsmetoder kan vi påvisa ökad lojalitet och engagemang hos användarna som i sin tur leder till ett stärkt varumärke, tydliga konkurrensfördelar och ökad lönsamhet.

– Det finns en oerhörd potential på marknaden. Inom ett år siktar vi på att vara 10 personer i Malmö och fler på andra orter. Samtidigt är det av yttersta vikt att vi växer med personer med rätt kompetens, säger Helena.

Våra designers finns med från projektstart och ser till att UX genomsyrar hela projektet. Vi hjälper och utför allt från research och användartester till kartläggning av behov och mål. Vi arbetar även med tillgänglighet, kravställning och strategi samt levererar grafiska gränssnitt och visuell design på detaljnivå.

– Vi kan erbjuda både konsulter och helhetslösningar inom strategi, koncept- och prototyparbete, UX/UI design och utveckling av kompletta webbapplikationer, appar och digitala verktyg, fortsätter Helena.