Storyblok-undersökning visar att konsumenter litar på webbplatser, men inte på AI

Storyblok-undersökning visar att konsumenter litar på webbplatser, men inte på AI

Publicerat av: Redaktionen

85 % av konsumenterna är inte intresserade av att använda AI när de handlar.

Storyblok, kategoriledare inom CMS (Content Management System), presenterade i dag resultaten av en global studie med 1 000 konsumenter som visar vilket innehåll de litar på och vilket de väljer bort när de gör inköp inför julhelgen.

Webbplatser är viktigare än appar och sociala medier

En majoritet av konsumenterna (43 %) anser att ett varumärkes webbplats är mer värdefull än dess mobil-app (34 %) och sociala medier (16 %). Bara 7 % anser att e-post är den mest värdefulla marknadsföringskanalen.

70 % av kunderna använder främst mobiltelefonen för att handla på nätet, vilket understryker att varumärken behöver erbjuda mobiloptimerade webbupplevelser i stället för att bara förlita sig på appar.

Tidigare Storyblok-undersökningar visar att företag fortfarande inte gör tillräckligt för att förbättra sina webbplatser. Resultaten visar att e-handelsföretag går miste om miljarder i intäkter eftersom 60 % av konsumenterna avbryter köp på grund av att webbplatserna inte är användarvänliga. Företagen vet om att de har problem: 48 % av dem skäms för sina webbplatser.

Konsumenterna litar inte på AI när det gäller deras pengar

85 % av de tillfrågade är inte intresserade av att använda AI för att hjälpa dem att fatta beslut om inköp. Om de erbjuds en AI-rekommendation svarar 60 % att det inte skulle göra dem mer villiga att köpa något och 17 % att det skulle göra dem mindre villiga att göra ett köp.

Storyblok-undersökning visar att konsumenter litar på webbplatser, men inte på AIInfluencers är inte så inflytelserika

Det kan vara bättre för varumärken att spendera sina marknadsföringsbudgetar på kampanjer som inte involverar influencers. 57 % av konsumenterna säger att en rekommendation av kändis eller influencer inte skulle göra dem mer villiga att köpa en produkt. 24 % säger att det skulle göra dem mindre villiga att köpa.

Konsumenter förlitar sig på innehåll för att bygga varumärkeslojalitet

Bara 5 % säger att de är mer villiga att köpa nya varumärken i stället för varumärken de litar på. Samtidigt säger 90 % att innehåll som produceras av varumärken är viktigt för att forma sig en uppfattning om varumärken och deras produkter. Att prioritera skapandet av moderna innehållsupplevelser hjälper varumärken att bygga förtroende som förvandlar konsumenter till kunder.

Dominik Angerer, VD och medgrundare av Storyblok, säger: ”Det är lätt för varumärken att gå i fällan och jaga de senaste trenderna i stället för att ge människor vad de faktiskt vill ha. Som resultaten från den här undersökningen visar har konsumenterna autentiskt innehåll och användarvänliga webbplatser på sin önskelista den här julen.”

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00