Tech Data ”De har transformationen som drivkraft”

Tech Data och Microsoft har startat ett mycket intressant projekt tillsammans och det handlar om transformation.

Från vänster: Katarina Jonsson, Business Unit Manager och Malin Sederholm, Director, på Tech Data

Vi träffar Katarina Jonsson, Business Unit Manager, och Malin Sederholm, Director, på Tech Datas affärsområde Software & Cloud. Syftet med mötet är att få veta mer om det spännande och globala projekt som Tech Data och Microsoft gemensamt driver sedan sommaren 2018.

Kompetens och transformation i en framgångsrik blandning

Projektet startade officiellt den 1 juli 2018 med syfte att driva på transformationen till XaaS och ska pågå i tre år och det har gått fort framåt sedan starten, bland annat när det gäller rekrytering av ny kompetens och fler är på gång.

”Vi är just nu närmare 30 personer som arbetar i teamet och vi växer fortfarande”, säger Malin.

Tech Data har ändrat skepnad och är numera en aktör som erbjuder lösningar för de ledande plattformarna.

Varför köpa Cloud-lösningar av Tech Data?

”Vi har under en tid rekryterat många medarbetare med nya kompetenser vilket gör att vi verkligen kan stötta och hjälpa våra återförsäljare med transformationsresan, till exempel med utbildning, färdiga lösningar och support. Vi har även utvecklat befintliga och lanserat nya verktyg som underlättar för våra partners. Ett exempel är StreamOne Enterprise – ett nytt verktyg som möjliggör för våra partners att fakturera och hantera komplexa IaaS-lösningar från ledande leverantörer av Cloudtjänster”, berättar Malin.

”Ett annat exempel är vår StreamOne Marketplace där du kan sälja SaaS och hybridlösningar som månads- eller årliga abonnemang och managera dessa prenumerationer på uppdrag av dina kunder. Här har vi samlat de bästa Cloudleverantörerna i en och samma plattform, det skapar en kostnadseffektiv hantering av de egna licenserna. Plattformen tillhandahåller även instrumentpaneler och analyser, något som ger bra kontroll”, säger Katarina.

De berättar att en av anledningarna till att så mycket har hänt sedan projektets start är att de har fått mycket support från Tech Datas organisation i Europa. Där spelar deras Center of Excellence en central roll. Här finns de tekniska resurserna med en djup kompetens som hela tiden följer med de nya tekniska innovationerna. Här skapas färdiga ”click to run”-lösningar men de skräddarsyr även färdiga lösningar för partners och slutkunders olika behov.

”Projektet och tillgången till Center of Excellence ger oss helt enkelt möjligheten att komma framåt på ett snabbare sätt”, förklarar Malin.

Nytt team och nya roller

Kopplat till samarbetet med Microsoft är Tech Data i slutfasen kring skapandet av ett team som kommer att arbeta dedikerat med MS Azure och MS Office 365 (Modern Workplace). En spännande och viktig roll i teamet är Customer Success Manager (CSM). De ska hjälpa Tech Datas partners att öka nyttjandegraden av Microsofts produkter samt lära slutkunderna hur de kan dra bästa möjliga nytta av verktygen i sin egen affär.

En annan viktig roll är Solutions Sales som har till uppgift att leverera ”Click to Run”-lösningar som är baserade på Microsofts produkter tillsammans med leverantörer inom ekosystemet som till exempel Veeam och Red Hat.

”Vi får positiv feedback från våra återförsäljare och partners. Det ger oss ett kvitto på att vi är på rätt väg. I dagsläget har vi ett 20-tal partners som är med i vårt lojalitetsprogram och det känns mycket bra. Dessutom lever vi som vi lär och använder till exempel själva Microsoft Teams som ett verktyg för våra kontakter med partners och andra”, berättar Malin.

”Marknaden här i Sverige har kommit långt avseende prenumerationsstänket och därför är det viktigt att vi hjälper våra partners på en delvis förändrad marknad. När vi nu har knutit nya kompetenser till oss kan vi verkligen leva upp till våra högt satta mål”, säger Katarina.

Vill hjälpa partners med deras digitala transformation

De lyfter fram att en av fördelarna för återförsäljarna är att de kan dra nytta av erfarenheterna från Tech Datas egen transformation. Tech Data tillhandahåller bland annat utbildningsprogram för sina partners och inom kort lanseras en ny plattform där återförsäljarna kan samarbeta och dra nytta av varandras kompetenser.

”Målet är att vi ska underlätta och skapa nya möjligheter för våra partners genom att hjälpa dem göra både fler, större och bättre affärer. Vi vill även hjälpa till att driva partnerns egen digitala transformation”, säger Malin engagerat.

De har tillsammans nästan 30 år av Tech Data-erfarenhet och det märks att de vet vad de pratar om. De är väldigt samspelta och de utstrålar ett stort engagemang. De faller ofta varandra i talet utan att avbryta den som talar.

”Möjligheten att utvecklas finns definitivt här hos oss”, säger Malin.

”Vi är båda levande bevis på det”, skrattar Katarina.

”Vi behöver snabbt få in de nya medarbetarna och låta de få utvecklas i sin takt. Jag vill påstå att vi är duktiga på det. Vi har till exempel Tech Data Academy där de nyanställda får gå olika kurser beroende på vilken roll de är anställda för. I höstas var vi i Barcelona och där samlade vi de hundra första i vår organisation som kommit in i samband med Microsoftprojektet inom Tech Data Europa. Det var fantastiskt kul att se vilket engagemang och vilken kompetensbas vi har i företaget. I februari är det dags för nästa träff”, säger Malin.

”Vårt samarbete med Microsoft känns mycket bra. Det här är ett globalt projekt. Sverige och övriga Norden är mogna marknader och det är glädjande att kunna konstatera att övriga europeiska länder lyssnar på vad vi tycker och tänker”, avslutar Katarina.

Vi lämnar Tech Datas kontor med en tydlig bild av att här händer det mycket och att Software & Cloud ligger långt framme i det pågående förändringsarbetet.