Web Service Awards årliga analyser om Sveriges webbplatser och intranät pekar på ett tronskifte.
Sitevision är nu landets ledande publiceringsverktyg (CMS) för intranät – och på väg om Optimizely/Episerver som det mest använda verktyget för webbplatser.
Den första svenska webbplatsen publicerades 1993. Idag är marknaden för publiceringsverktyg (CMS) för webb, intranät och digitala arbetsplatser större och viktigare än någonsin i takt med att allt mer sker digitalt.
Under de senaste två decennierna har den svenska marknaden för CMS-verktyg dominerats av Sitevision och Optimizely/Episerver, där den senare varit marknadsledare i två decennier. Nu är ett tronskifte på gång, visar analysföretaget Web Service Award (WSA) som sedan 18 år tillbaka släpper årliga rapporter med analyser av marknaden för svenska intranät och webbplatser.
På CMS-marknaden för intranät är tronskiftet redan ett faktum. Sitevision är det mest använda verktyget och ökar från 33 till 36 procents marknadsandel, enligt WSA:s senaste undersökning som nyligen publicerades. Optimizely/Episerver och Sharepoint delar andraplatsen med 23 procents marknadsandel.
Trendbrottet är kanske mest intressant i WSA:s rapport om svenska webbplatser för 2023. Här har avståndet aldrig varit mindre mellan Optimizely/Episerver och Sitevision. Optimizely/Episerver har nu 38 procents marknadsandelar, en minskning från fjolårets 43 procent. Sitevision ökar från 30 till 32 procent.
En anledning till att Sitevision vinner mark bland landets webbplatskunder är kundnöjdheten som enligt rapporten är hela 96 procent, där Optimizely/Episerver landar på 80 procent.
– Vi fortsätter att växa i både privat och offentlig sektor och är större än någonsin inom webb, intranät och digitala arbetsplatser. Samtidigt är det helt i linje med vår tillväxtresa och vår vilja att göra nytta för så många som möjligt. Vi utvecklar en allt bättre produkt som allt fler vill börja använda och som de är nöjda med över tid, säger Anders Korsvall, vd, Sitevision.