Nytt samarbetsprojekt mellan skola och näringsliv presenteras på Järvaveckan.
Inom ramen för projektet We Can Make IT samarbetar IFS med IT&Telekomföretagen, IBM, Tieto och Kistaskolan utanför Stockholm. Målet är att öka ungdomars intresse för demokrati och att förändra bilden av vad IT kan användas till. Satsningen är ett pilotprojekt, med målsättning att rulla ut det över hela Sverige, där intresse finns från skolor och näringsliv.
Projektet har pågått under sex månader och har bestått av att skolelever i åttonde klass har tagit fram förslag på digitala lösningar till problem som de engagerade företagen angett. I detta har ett antal föreläsningar och diskussioner mellan eleverna och företagen ingått.
Den slutliga finalen var en tävling där Kistaskolans åttondeklassare fick i uppdrag att presentera ett case som visar hur IT kan användas för att öka ungdomars intresse för demokrati. En jury, bestående av representanter från IFS, IBM och Tieto, samt socialdemokraternas kommunalråd i opposition i Nacka, Khashayar Farmanbar, bedömde bidragen.
Det vinnande bidraget är ett interaktivt datorspel som utspelas i en dystopisk framtid där ingen är intresserad av politik. Spelet visar hur fel allt kan bli när ingen engagerar sig och hur det påverkar demokratin. Spelet bygger på interaktion mellan spelarna, i likhet med exempelvis datorspelet The Sims.
Projektet presenteras på Järvaveckan onsdagen den 13:e juni kl 16:00 i Kompetensföretagens tält (E13), där representanter från Kistaskolan, de deltagande företagen och IT&Telekomföretagen kommer att finnas på plats.
Raqio Shire, 15 år, är elev i åttonde klass på Kistaskolan och deltagare i det vinnande laget. Hon berättar:
– Många unga är idag inte intresserade av politik och tittar sällan på nyhetsprogram på TV eller läser dagstidningar. Då kan det behövas nya sätt för att få dem politiskt intresserade och där spelar internet och ny teknik en viktig roll. Genom att bygga ett interaktivt spel ville vi skapa intresse för politik och demokrati i en miljö där många unga känner sig hemma och vill prata med varandra.
IFS, som är Sveriges största mjukvaruföretag med drygt 3,500 anställda runtom i världen, har flera skäl till att delta i projektet.
Per Åsberg, varumärkesansvarig på IFS, berättar:
– Vi vill i det här projektet bredda synen på teknik hos unga och visa hur IT kan användas för att påverka viktiga frågor, som demokrati. Det behövs ett närmare samarbete mellan näringsliv och skola för att säkra återväxten av teknisk kompetens i Sverige, vilket också är viktigt för oss inom IT-sektorn. Vi på IFS är på ständig jakt efter duktiga utvecklare och programmerare, och behöver därför arbeta aktivt för att stärka teknikintresset hos ungdomar.
Enligt branschorganisationen IT&Telekomföretagen hotas den svenska IT-branschen av akut brist på teknisk spetskompetens. Ett underskott på i storleksordningen 70 000 personer med IT- eller digital kompetens befaras till år 2022 om inte särskilda insatser görs.