Fjolåret har varit ett omtumlande år för SEO. Flera lanserade och en del obekräftade uppdateringar av algoritmer förändrade hur marknadsföringen på nätet ser ut.
Att hålla sig uppdaterad är a och o för att lyckas med sina marknadsföringsstrategier. Här går vi igenom några av de viktigaste strategierna att arbeta med under 2020.
Bättre textförståelse genom BERT
Textinnehåll, eller content på engelska, var fortfarande allra viktigast under 2019 och skiftet till innehåll som är fokuserat, svarar på frågor och ger mervärde är viktigare än någonsin förr. Idag handlar det inte längre bara om ordantal, metataggar eller länkar. Uppdateringar från Google gör texten på webbsidan ännu viktigare under 2020.
BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) är en av de senaste uppdateringarna. BERT är enbart till för att förbättra Googles förståelse av textinnehållet på de miljontals hemsidor som finns på nätet.
Genom BERT blir Googles förståelse av ord, deras kontext och mening bättre. De kan numera göra en korrekt uppskattning vad textinnehållet handlar om. Som webbsideägare är det därför en mycket god idé att lära dig hur BERT fungerar och påverkar Googles sökprocess. Det går att läsa mer om hur texterna spelar roll hos SEO byrån Viseo som är experter på hur textmarknadsföring och SEO hänger ihop.
Long-tail keywords och röstsökningar
Under mars 2019 utfördes det en undersökning som visade att 20 procent av alla mobilsökningar sker genom röst. Det kommer att bli vanligare och vanligare med tiden, när fler personer börjar ha produkter som Alexa, OK Google eller Apple Homepod. Något som man snabbt märker är att röstsökningar är long-tail och väldigt specifika. Användare vill ha korrekta svar på exakt den fråga de ställer.
Med tiden när röststyrningar blir mer populära kommer fler personer, i teorin, att skriva in sökfraser på samma sätt som de talar. Det innebär att det kan vara en bra idé att inkorporera long-tail keywords redan nu. Att ha flera punktlistor samt innehåll som är lokalanpassat kan också öka dina chanser att få besökare från röstsökningar. De flesta frågor är nämligen om vad som finns i ett specifikt område, som var en restaurang ligger, vad öppettiderna är, etc.
Zero-click searches
Zero-click searches är när den som söker på Google får svaret direkt utan att gå vidare till en webbsida. Under det första kvartalet 2019 var 49 procent av alla sökningar i USA zero-click searches och upp till 6 procent hamnade hos webbplatser som är kontrollerade av Google. Det innebär att Google behåller många sökningar själva eller på sidor som de kontrollerar. För ditt SEO-arbete innebär det att du aktivt måste jobba på att svara på frågor som användare söker efter, precis som vid optimering för röstsökningar. Svara därför på frågor som till exempel Var ligger, Var åker man, Hur mycket kostar, Hur många, etc.