Victoria Rosell har precis tillträtt i rollen som Sverigechef för Servicenow och kommer närmast från IBM där hon haft en lång karriär i 20 år.
Hon har arbetat med AI, automation, säkerhet, IT, enterprise och med fokus på mjukvara och teknik, men alltid med kunden i fokus.
Vi träffade Victoria på Servicenows årliga summitevent i Sverige och det var fullt hus.
”Hur ska man transformera i en era med så mycket annat som händer, hur ska man bli bättre smartare och effektivare så att man skapar en bra arbetsplats.”
”Våra partners är otroligt viktiga för oss. De stödjer hela vår verksamhet och våra kunder, framförallt i att implementera och finnas till med kompetens.”
”Man gör det här tillsammans kunder och partners – det är ett långsiktigt partnerskap och vi är inne i en transformation. Det handlar inte bara om människor eller IT, det behöver fungera sömlöst tillsammans. Vi lever i en värld som är osäker och otrygg, jag tror att alla måste vara agila och beredda på förändringen som pågår. Företag och organisationer måste anpassa sig snabbt och vara lyhörda. Man gör inte det här själv, vi gör det alla tillsammans.”
Vilka utmaningar och möjligheter ser ni framöver?
”Utmaningen är att fokusera på att den digitala transformationen måste ske. Jag är rädd att vi halkar efter i Sverige, när vi bör vara ledande inom digital transformation för vi har innovationerna. Vad händer framåt med AI, ChatGPT till exempel? Det kan skapa nya affärsmöjligheter. Det gäller att förstå hur vi ska stärka vår organisation så att vi kan möta kundernas krav på bästa sätt.
Det finns så otroligt mycket spännande att göra, jag är superglad och jag vill att alla ska förstå vilka möjligheter det finns. Vi är ett bolag att räkna med, vi har precis börjat att ta nästa steg.”