Vikten av samarbete mellan IT och verksamhet när Norrköping kommun digitaliseras

En kommun har många olika verksamheter med olika behov, allt från skola och omsorg, till vatten och avlopp.

Vikten av samarbete mellan IT och verksamhet när Norrköping kommun digitaliseras 1
Lina Fahlén, Verksamhetschef inom vård och omsorg och Fredrik Ekström, Enhetschef inom systemutveckling och arkitektur på Norrköpings Kommun

Samarbetet mellan Norrköpings kommun och Cygate startade för ungefär 3 år sedan. Sedan dess har kommunen arbetat med att komma ikapp och bygga upp ett stabilare nätverk och rensat ut gammal utrustning. Tillsammans med Cygate, som partners, har olika projekt drivits, för att kunna leverera en bra lösning till kommunens alla olika verksamheter.

Hur gör du för att hålla ihop kommunens alla IT-lösningar?

– Jag ser kommun som medborgarna först och främst. I Norrköpings Kommun är vi 143000 medborgare och vi är drygt 11000 anställda som servar dem med olika typer av tjänster. Innanför det har vi våra verksamheter. Mitt jobb från digitaliseringsavdelningen är att stötta våra verksamheter i deras arbete så att de ska kunna leverera det de ska. Sedan så har vi våra vanliga IT-plattformar som ska driftas och fungera. Där är nätverket en stor del för att det här ska fungera som vi har tänkt oss, säger Fredrik Ekström, Enhetschef inom systemutveckling och arkitektur på Norrköpings Kommun.

Lina Fahlén, Verksamhetschef inom vård och omsorg lägger till:

-Jag tänker att för vår del som kommer från verksamheten är det här en jätteviktig grundförutsättning för oss med tanke på den kritiska verksamhet som vi bedriver dagligen. Där är det viktigt att vi har tillgång till våra verksamhetssystem, att de är uppe och rullar och snurrar, men även att det finns en stabil struktur för om det skulle gå ner. Vi klarar inte nedtid speciellt lång tid. Då behöver veta att det finns en sådan trygghet och stabilitet i kommunens infrastruktur.

Hur viktigt är nätet är i er organisation Lina?

-Det är ju viktigt. Dels utifrån det som jag precis nämnde, dels utifrån det vill vi göra framåt. Vi vill jobba mycket med det mobila arbetssättet för våra medarbetare. Man ska kunna göra saker på distans. Men även för våra medarbetare, att kunna bli mer effektiva, så måste de kunna kanske komma åt journaler via distans och de här typer av andra arbetssätt som vi behöver anamma för att kunna reda ut vårt uppdrag i det långa loppet, svarar Lina.

Jag brukar tänka nätverk, det är smör och bröd. Det kanske inte är det häftigaste att ha på matbordet, men har man inget bröd vid frukosten då saknar man det. Det märks när det inte fungerar. När det fungerar som det ska så är det en självklarhet, säger Fredrik.

Fredrik, har projekten levererat i linje med din ambition?

-Ja, det tycker jag. Det är ju ett långsiktigt arbete att förbättra kvaliteten i våra nätlösningar. Framförallt slutföra tidigare projekt. Det börjar vi komma i mål med nu. Sedan har vi ju utmaningar vad gäller att koppla upp våra 500 verksamhetsställen som är spridda över en stor geografisk yta. På vissa ställen så får vi helt enkelt inte ut den kapacitet vi behöver. Då är det ganska stora upphandlingsarbeten som krävs för att få till stabila leveranser i botten som vi sedan använder som bas för att koppla upp det som Cygate hjälper oss med.


Vad tänker du använda kommunikationsplattformen till?

-Vi ser ju att digitaliseringen och alla dess former driver på mängden nättrafik. Alltifrån den kris vi haft våren 2020 där vi har fått skicka hem både elever inom gymnasieskola, Komvux där all undervisning sker på distans är ett exempel. Mycket strömad media. Vi hanterar ungefär 25000 elever och barn i våra verksamheter tar väldigt mycket nätkapacitet. Sedan är det ju en digitalisering i samhället i stort där kommunen är en del. Det måste fungera. Man förväntar sig att alla tjänster är tillgängliga 24/7.

Rent konkret, vad gör ni för att ta nästa steg i digitaliseringsresan?

-Vi skulle kunna jämföra oss med till exempel hur långt banker har kommit, där du i princip inte besöker ett kontor idag. Och det är en del vi är på väg till mot kommun, med e-tjänster och liknande. Du kan logga in och utföra de flesta ärenden du har gentemot en kommun. Vi följer ju våra medborgare hela livsresan, från det att de skrivs in på förskolan när de är 1, 1 1/2 år fram tills de sitter på ett boende när de är 85. Så vi har väldigt många interaktioner med alla våra medborgare.


Lina, vad är det bästa med ditt jobb?

-Det är att arbeta med verksamhetsutveckling. Att driva verksamheten framåt att utveckla den med digitala tjänster som stöd ska jag säga. För det är ju inte riktigt så att vi kommer att kunna ersätta våra medarbetare med bara digitala tjänster. Däremot kan vi underlätta för dem och göra arbetslivet lite roligare för dem förhoppningsvis. Driva verksamheten framåt.

Fredrik, vad är det bästa med ditt jobb?

-Variationen. Det är rätt spännande att jobba i en verksamhet där vi driver digitalisering och IT för så pass spretiga verksamheter som vi har. Vi har allt ifrån en hamn, en flygplats, förskolor, kommunal bio, vi har vattenverk. Det finns hur många verksamheter som helst. Vi sköter nätverk till vår räddningstjänst. Det finns mängder av utmaningar i sådan här verksamhet. Att få insyn i vad det innebär. Hjälpa dessa verksamheter utifrån deras behov. Det tycker jag är roligt. Man känner att man jobbar med något man kan ta på. Det gör verkligen nytta.

Vad är din digitala drömtjänst?

-Jag tänker med det vi pysslar med på min avdelning, så skulle det vara att vi har en intelligent AI-bot som svarar vid servicedesken. Där användaren får beskriva sitt problem så löser den helt automatiskt det utan att vi behöver göra något. Det skulle vara en schysst tjänst, avslutar Fredrik Ekström, Enhetschef inom systemutveckling och arkitektur på Norrköpings Kommun.