Höjd teknikribba i Volvo Ocean Race

Nyligen avslutades idrottstävlingen Volvo Ocean Race som följts av 1,5 miljarder människor världen över.

Donfeng vinnare av VolvoOceanRace

Nytt för årets upplaga är att publiken kunnat ta del av bilder och annat innehåll i realtid under hela tävlingen.

Volvo Ocean Race (VOR) beskrivs ofta som den tuffaste idrottstävlingen i världen och tillhör världens största idrottsevent samt världens längsta tävling. Tävlingen, som pågår under åtta månader, har hittills genomförts tolv gånger och för första gången var det ett kinesiskt team, Dongfeng Race Team, som tog hem segerpokalen.

Efter målgången i nederländska Haag får IT-kanalen möjlighet att träffa Samuel Pineiro, teknikchef på Volvo Ocean Race samt Ashish Gupta som har en liknande roll på det indiska konsultbolaget HCL Technologies, företaget som ansvarar för tekniken bakom den stora segeltävlingen.

Ashish Gupta, vice president – IOT & Infrastrucure på indiska konsultbolaget HCL Technologies

– För de många miljoner som följt tävlingen har de i år haft helt nya möjligheter att ta del av allt som sker i realtid. Här har de många kamerorna som vi monterat i fartygen spelat en viktig roll men samtidigt inneburit en stor utmaning i datahanteringen, berättar teknikcheferna.

Redan när tävlingens startskott gick 22 oktober i spanska Alicante stod det klart att 2017-18 års upplaga skulle bli den mest digitala hittills. Därtill skulle den ha ett stort fokus på hållbarhet, inte minst tack vare partnerskapet med FN:s kampanj Environment Clean Seas.

Teknikansvariga HCL hade redan före tävlingsstarten rullat ut fler än 13 000 produkter och system som anpassats för olika typer av förhållanden i samtliga städer där tävlingens tolv stopp sker.

Inför året upplaga av VOR har HCL Technologies utvecklat avancerade system för hantering av ”big data”.

– Det gäller inte minst analyser av väderkartor. För besättningen på båtarna är det inte möjligheten att läsa e-post ombord som har varit viktigast. Här är det mer avgörande att kunna få så precisa vädermodeller som möjligt och att utifrån dessa välja vilka rutter som är lämpligast, säger Ashish Gupta.

Nytt för årets tävling var även en rad en rad sensorer som gett fartygen unika möjligheter att simulera de olika färdvägarna i förhållande till våghöjd, vindar och havsströmmar. Dessa omfattande mätningen skickades även vidare till staben på FN:s miljökampanj som är kopplad till Volvo Ocean Race Science Programme. Tanken här är att kunna ge ett bidrag till arbetet att hålla haven fria från plastavfall och att minska användningen av fossila bränslen.

– Vi har en unik position att kunna utveckla effektiva och agila företagslösningar för moderna företag. Samarbetet med Volvo Ocean Race är ytterligare ett exempel på vår så kallade Mode 1-2-3 affärsstrategi där vi fokuserar på att hjälpa våra kunder att nå sina affärsmål och att påvisa vår ledande kapacitet kring nästa generations teknologier, säger Ashish Gupta vars företag har 120 000 anställda och en omsättning på närmare åtta miljarder dollar.