Walmart apotek glenpool ok http://sverigepiller.com/ Andrew zimmern hemlös narkoman

Säkerhet  – ett guldägg för MSPer

När nätkriminella i högre grad börjar attackera SMB-företag innebär det ett gyllene tillfälle för MSP:er. Det säger Ian Trump, teknikguru hos leverantören Logicnow.

Ian Trump, Logicnow.

Ian Trump, Logicnow.

Ian Trump är i stan. Du har förmodligen inte hört talas om honom, men han bär ett viktigt budskap: det har aldrig varit ett bättre läge för dig som MSP att växa!

Du kan välja att avfärda hans deklamation som pr-tugg eller floskler eller vad du vill. Men han har en poäng som går bortom hans arbetsgivares motiv – han arbetar förresten för Logicnow som gör plattformen Max Focus. Poängen är att säkerhet blir ett allt större, allt viktigare och allt svårare område för alla företag.

– Det pekas exempelvis ut av Gartner och  Forrester som ett av de områden som kommer att växa mest under de kommande 3-4 åren och kommer att i högre grad än tidigare beröra SMB-företag, hävdar han.

SMB i fokus

Nätkriminella börjar nämligen ta sikte på just SMB-företag allt mer, i stället för att som tidigare främst ha riktat in sig på stora organisationer.

– Så det är på sätt och vis upplagt för den perfekta stormen för MSPs, som traditionellt har hjälpt små och medelstora företag med sin it, men som nu börjar få problem med lönsamheten bland annat på grund av att en stor del av it-infrastrukturen flyttar ut i molnet.

Han representerar som sagt Logicnow och är snar att framhålla fördelarna med deras produkt, Max Focus. Men han konstaterar att ett verktyg är ett verktyg, det är hur du använder det som till stor del avgör resultatet.

– Möjligheterna för MSPer är förstås mycket större än att bara erbjuda säkerhet med vår plattform som grund. Med största sannolikhet kommer de också att kunna hjälpa kunden med andra delar, konsulttjänster och kanske andra tjänster som inte alls inkluderar våra lösningar.

Kräver säljutbildning

Det är inte enkla grejer han pratar om, för den som inte erbjudit it-säkerhet som tjänst tidigare. Därför planerar leverantören att etablera en slags bootcamp för att hjälpa MSPer förstå hur de ska utforma sådana tjänster och inte minst hur de ska sälja dem. 70 procent av innehållet kretsar kring försäljning, eftersom det krävs ett lite annat sätt att sälja säkerhet än it-drift, menar Ian Trump.

– När du säljer säkerhet handlar det utöver tillgänglighet också mycket om sådant som integritet och konfidentialitet. Och där kommer man in på områden som styrs av lagar och regler, olika för olika branscher.

Men utmaningen och möjligheterna för MSP:er är större än att packa och sälja it-säkerhet som tjänst. Det handlar i stort om att hitta nya intäkter när en stor del av kundernas it-infrastruktur ”försvinner” ut i molnet. Office 365 är ett bra exempel, menar Ian Trump.

– Många MSP:er blir stressade över den utvecklingen. Men i själva verket innebär den att de får möjlighet att öka sin försäljning och sin lönsamhet, eftersom de får mindre att göra med att hålla e-postservrar och annan grundläggande funktionalitet snurrande.

– Nu gäller det för MSP:er att bli stjärnor på att hålla koll på arbetsstationer, mobilenheter och kommunikation.

Filed in: Nyheter Tags: , , ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved