Dribblr vill revolutionera fotbollsbranschen med en ny social nätverksplattform

Dribblr vill revolutionera fotbollsbranschen med en ny social nätverksplattform

Publicerat av: Redaktionen

Dribblr Group, ett teknikföretag från Norge, lanserar en ny social nätverks- och karriärplattform för fotbollsbranschen.

Dribblr är en norskutvecklad social nätverks- och karriärplattform, designad och utvecklad för topp- och gräsrotsfotboll.

Målet med Dribblr är att öka synligheten för fotbollsspelare på en global marknad, genom att koppla ihop spelare, tränare och klubbar närmare. Dessutom får spelarna tillgång till innehåll och verktyg som underlättar den enskilda spelarens tillväxt och utveckling – både på och utanför planen. Klubbarna kommer att få större tillgång till prestationsbaserad data, vilket ökar möjligheten att hitta relevanta spelare som bäst matchar den enskilda klubben.

Dribblr har i dag mer än 2000 norska fotbollspelare på plattformen, og nu lanseras Dribblr för alla fotbollsspelare i Sverige. På plattformen kan spelaren skapa sin egen profil och etablera kontakt med vänner och lagkamrater, så småningom även de fotbollsklubbar som väljer att bli en del av plattformen.

Dribblr vill revolutionera fotbollsbranschen med en ny social nätverksplattform

Ken André Wendel, grundare och VD för Dribblr Group AS

– Dribblr vill utmana maktbalansen i modern fotboll. Genom att minska avståndet mellan topp- och gräsrotsfotboll är vår ambition att ge spelarna fler och bättre möjligheter till utveckling och synlighet. Ett av sätten vi kan bidra med är att ge klubbarna bättre tillgång till prestationsbaserad och uppdaterad data från spelare. Vi ser att det fortfarande finns utmaningar relaterade till synlighet för spelare som står utanför de största träningsmiljöerna, och framför allt lägre i divisionerna. Det vill vi göra något åt, säger Ken André Wendel, grundare och VD för Dribblr Group AS.

Spelaren kan kontinuerligt uppdatera sin egen profil med skicklighetsnivå, position på planen och prestationsdata från träning och matcher. Spelaren har även möjlighet att dela video- och bildmaterial direkt med sina följare, till exempel med lagkamrater.

Dessutom vill Dribblr utveckla den icke-fotbollsproffsiga delen av att vara fotbollsspelare. Därför kommer spelarna att få tillgång till vägledning och användbar kunskap om kost, fysisk träning och mental hälsa.

– Oavsett om du är fotbollsspelare i Sverige, Brasilien eller Ghana vill vi göra det enkelt för dig att göra medvetna val som bidrar positivt till din utveckling. Dribblr kan hjälpa till att ta fram din potential – både på och utanför planen. I linje med våra värderingar kommer Dribblr också bidra till att utveckla och stärka goda förebilder ute i klubbarna, fortsätter Ken André Wendel.

Dribblr har utvecklats med stöd från Innovation Norway. Design och utveckling av den tekniska plattformen tillhandahålls av Inmeta, ett konsultföretag i Crayon-gruppen med en gedigen professionell miljö inom digital innovation. Appen har lanserats på AppStore och Google Play, följt av en lansering i flera länder. Den första fasen av lanseringen innehåller spelardelen av Dribblr. Planen är sedan att fasa in svenska klubbar under 2024.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00