Att låsa in sig är inte framtiden!
Hem Leverantör Att låsa in sig nu är inte framtiden

Att låsa in sig nu är inte framtiden

Publicerat av: Redaktionen

Det är hög tid att industriföretagen inser att gränsöverskridande samarbeten är en förutsättning för att möta nya tidens marknadskrav.

Det handlar om att förstå att produkter håller på att förvandlas till tjänster som konstant förändras i linje med kundernas realtidsbehov.

Industriföretagen behöver öppna sina dörrar för den nya typer av samarbeten mellan olika ekosystem i syfte att skapa snabb innovationskraft.

Inom affärsvärlden är Sverige som land känt för att vara snabbt på att ta till sig de senaste teknologierna. Vi hoppade exempelvis tidigt på affärssystemståget och våra stora industriföretag har därmed länge kunnat navigera var de befinner sig och vart de ska i förhållande till affärsplanen. Men lösningarna var ofta silo-baserade, vilket gjorde det svårt att optimera verksamheten ur ett helhetsperspektiv. Det räcker inte till idag, inte när det finns alla möjligheter att koppla upp och hantera verksamheten som ett datadrivet ekosystem.

Att låsa in sig är inte framtiden!

Filip Stål, Nordenchef på PTC

Företag som Spotify och Netflix är ett par exempel på hur det som tidigare varit rena produkter som nu förändrats till nya typer av tjänster som användare prenumererar på snarare än äger. Allt pekar på en liknade utveckling inom industrin. Inom bilindustrin blir leasing allt vanligare när allt färre ser något större värde i att äga en egen bil. Och varför skulle man i förskott vilja betala för år av användning och dessutom själv ansvara för service? Med leasingavtal kan tillverkare erbjuda användare att slippa detta.

För andra kan det kännas orimligt att behöva betala för den tid som bilen står oanvänd, och i kölvattnet av detta har många app-baserade mobilitetsföretag skapat nya attraktiva erbjudanden som exempelvis bilpooler.

På samma sätt kan andra industriföretag skapa helt nya erbjudanden. Leverantören behöver dock förhålla sig till att den risk som tidigare låg hos kunden nu läggs på leverantören. Detta är en stor fördel för slutkunden eftersom leverantören tvingas ta ansvar för användarupplevelsen över tid för att inte tappa sin kund.

Det som kännetecknar den här typen av tjänster är att de är datadrivna och bygger på samarbeten mellan flera olika aktörer inom ett ekosystem. För att exempelvis erbjuda transport som tjänst behövs försäkring, service, själva transportmedlet, betalsystem, en app, med mera. Dessutom ska allt fungera ihop och kunna styras i realtid. Det finns redan experter inom dessa områden var för sig, men när alla tjänsterna fungerar ihop har man plötsligt en ny tjänst som människor vill ha, men som ingen leverantör kan skapa, driva och vidareutveckla själva.

Det är den här samarbetsandan som kommer att vara avgörande för svensk industri och hos dess leverantörer. Genom att snabba på detta kan våra industriföretag fortsätta att vara så framgångsrika som de varit under den gamla modellen. Det sammankopplade industriföretaget har helt andra möjligheter att driva en relevant holistisk strategi och löpande innovation baserat på realtidsinsikter.

Det är komplext att digitalisera industrin – och för att skapa relevanta lösningar krävs alltså ett ekosystem av kompetens där alla kan knacka på dörren till industrin och inspirera dem till att tänka nytt.

 

Av Filip Stål, Nordenchef på PTC

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>