Finska framgångssagan Efecte storsatsar i Sverige

[KVINNOR PÅ KANALEN] Den Finlands-baserade Enterprise Service Management-leverantören Efecte lanserar en storsatsning på den svenska marknaden.

Paula Persson

Initiativet är ett led i företagets europeiska tillväxtplaner på IT Service Management (ITSM)-marknaden för medelstora företag. Som ett led i satsningen har företaget utsett Thomas Wåger till ny Sverigechef och Paula Persson till ny Marknadschef. Thomas har nästan 30 års erfarenhet av IT-branschen, varav de senaste 2,5 åren har varit med Efecte. Även Paula har en imponerande bakgrund, med flera års erfarenhet inom sälj och marknadsföring i både Sverige och Finland. Senast för mySafety Finland, där hon var Marknadschef.

–  Det har varit full fart från dag ett, och framtiden ser mycket intressant ut, säger Thomas Wåger, Sverigechef på Efecte. I takt med digitaliseringens framfart har marknaden för molnbaserade verktyg som effektiviserar processer och tjänster fullkomligt exploderat globalt och vi ser att det nu händer mycket även i Sverige. Vi ser stora möjligheter för svenska företag att bli betydligt bättre på att ta tillvara på sina främsta tillgångar, det vill säga kunder och anställda, med hjälp av en process- och procedurdriven affärsmodell som är både snabbrörlig och smidig att hantera.

Efecte sticker ut på den svenska marknaden, bland annat då de är de enda som kan erbjuda en helt integrerad molnplattform som hanterar såväl processer som identiteter.

Dessutom hanterar man både IT-processer och processer relaterade till personalarbete, ekonomi, kundtjänst och kontraktshantering. Just identitetshanteringen är en viktig del för att säkerställa den tillit som måste till för att digitaliseringen ska kunna utnyttjas till fullo, oavsett om man arbetar med ITIL 4 eller andra ramverk. Dessutom hjälper den kunder att löpande efterleva regelverk som GDPR.

– Sverige som land har höga ambitioner kring digitaliseringsarbetet. För att nå dit måste det finnas tillit från alla håll, inklusive anställda och kunder, säger Paula Persson. Efecte insåg detta tidigt och det har präglat hur vårt erbjudande ser ut. Tillit är grunden i vår strategi. Det är först när den är på plats som verksamheter fullt ut kan jobba med digitaliseringsmöjligheter i form av snabbhet, automatisering och innovation. Vi tror mycket på denna strategi och innan 2022 ska vi vara det snabbast växande företaget i vår nisch.

Efectes satsning på den svenska marknaden ligger i linje med en ambitiös expansionsplan där Sverige, Danmark och Tyskland ingår. Satsningen på de länderna baseras på att Efecte, utöver systembaserad regelefterlevnad, även vill erbjuda kunder ett alternativ där data hanteras på ett effektivt och säkert sätt även från ett geografiskt perspektiv, och där kunden alltid ska ha tillgång till lokalt baserade Efecte-team, något som globala konkurrenter inte alltid lyckas erbjuda.