[KVINNOR PÅ KANALEN] Siktet nu är att skapa en jämställd arbetsplats som representerar samhället på riktigt.
Nyckeln ligger i ett brett intag i rekryteringen och jämställdhetsmål över alla discipliner i ett företag.
Intresset för människor och beteenden ledde in Cecilia till HR redan på universitet. Efter att ha arbetat på en rad större företag, nu senast nio år på börsnoterade företaget Tobii Group som Global HR- direktör var det dags för en ny utmaning. I maj förra året klev Cecilia ombord som HR-direktör på den växande mobiloperatören Tre, mitt under en rådande pandemi. Uppdraget från vd:n Haval van Drumpt och ledningen var tydligt – bygga och förvalta den unika kulturen nu även på distans, utveckla en ny HR-strategi, samt ta Tre till en ännu mer jämställd och inkluderande aktör de närmaste åren. Cecilia och hennes teams jämställdhetsmål och konkreta plan fram blev den tuffaste som någonsin satts upp.
På Tre har HR alltid haft en stark röst och tidigt har man agerat utifrån filosofin att affärsvärde skapas av människor. För Cecilia lockade företagets entreprenöriella dna och starka energi. Men likaså telekombranschen i sig utifrån den aspekten att det är en enormt mansdominerad bransch. Det var här hon skulle kunna komma in och göra skillnad på riktigt när det kom till frågor som jämställdhet och mångfald. Studie på studie visar att en jämställd organisation som kan visa på mångfald presterar bättre. Ska Tre kunna växa måste kunderna kunna känna igen sig i Tre, identifiera sig med varumärket och personerna de möter
För Cecilia har året på Tre varit händelserikt. Ur en pandemisynpunkt har många HR-chefer haft mycket att göra, men trots Covid-19 har siktet på målen inom jämställdhet och mångfald inte kommit i skymundan. Cecilia är en framåt, orädd och driven HR-direktör som valt att gasa mot målen. Hellre springa snabbt, komma lite snett och justera längs vägen än stå still är hennes mantra.
Med kaxiga mål om att bli ett helt jämställt företag 2025 handlar en central del om att inte ta den lätta vägen genom att försöka rekrytera fler kvinnor vs män i de avdelningar där det ena eller andra kan vara enklare, utan att bryta ner jämställdhetsmålen över hela företaget. Något som flera företag borde följa menar hon. Målen sätts både för hela organisationen, på chefsnivå och mellan de olika avdelningarna. Målet är att på sikt vara lika jämställda i könsbalansen inom teknik som inom kommunikation och HR. Här såg t.ex. tekniksidan stora utmaningar vid start men där hennes målmedvetenhet stod emot skeptiska miner.
En avgörande nyckel i arbetet framåt med mångfald ligger i Tre:s breda intag vid rekryteringarna.
Ett av HR-teamets viktigaste mål är att ha en schysst och rättvis rekryteringsprocess. Idag talar man över 30 språk inom företaget vilket representeras av så väl olika nationaliteter i ledningsgruppen, som ut i hela organisationer. För att kunna attrahera brett och få alla att känna sig tilltalade av Tre ligger grundpelaren i att på riktigt ge alla en chans på samma villkor. Organisationen är bred och man rekryterar såväl ingångsroller utan krav på utbildning, som akademiker och riktigt tunga executives. I och med att många roller på Tre inte har formella krav på utbildning finns det en nästintill unik möjlighet att göra karriär. När man väl är inne på Tre är man sin egen lyckas smed och fokus ligger på vad personen vill och kan åstadkomma, snarare än vad de har gjort innan. En viktig del på vägen dit är ett starkt ramverk inom rekrytering där idag flera personer med olika bakgrund och kön ska granska varje process, detta för att gå bort från att ”lika rekryterar lika”.
Ska man som större arbetsgivare spegla hela Sverige behöver man göra det i flera led. En sak av många har varit att lyfta traditioner. Här arbetar företaget utefter en bredare kalender där fler olika högtider är representerade mer än bara de tidigare traditionella. Här har medarbetarna möjlighet att vara lediga så väl en påskdag i den vanliga kalendern så väl som att byta den röda dagen för att istället kunna ta ledigt under den indiska högtiden diwali eller under den grekisk-ortodoxa påsken. Detta är något som inspirerat många andra företagsledare på senare tid.