[KANALPARTNER] Huawei, som grundades 1987, är ett kinesiskt ICT-företag (Information and Communication Technology) som tillverkar och säljer kommunikationsutrustning till operatörer, konsumenter och företag.
I Sverige är företaget troligen mest kända för sina USB modem och mobila bredband men under senare år även för sin allt bredare flotta av smarta mobiltelefoner som är av absolut yttersta kvalité. Men företaget har ett stort kunnande och en bred portfölj inom Enterprise sidan.
Sedan en tid tillbaka har Huawei inlett ett mycket intressant samarbete med Arrow ECS där Arrow ECS är distributör för på allt inom Enterprise, dvs Server, Storage och Nätverk.
IT-Kanalen fick en kort pratstund med Linda Liang som är Head of Enterprise Business Group på Huawei och som berättade både om sin roll, företagets inriktning och utveckling samt sin syn på samarbetet med Arrow ECS.
Huawei leder den digitala transformationen
En viktig del för Huawei är helhetsbilden med lösningar som täcker ett helt område istället för att bara fokusera på delar av exempelvis en infrastruktur. Detta gör det möjligt att i större utsträckning kontrollera och erbjuda anpassade lösningar.
- Vi har en bred portfölj och alla lösningar riktade mot en ICT-infrastruktur och digital transformation. Vi vill här inte vara en i mängden utan vill leda utvecklingen vilket vi visar på inom våra vertikaler. Vi jobbar förutom de mer kända områdena även med lösningar som brandväggar och lagring där våra Datacenters finns spridda globalt.
- Med tanke på den bredd och kvalitetsnivå som vi har så har vi även medvetet varit extra noga när vi gått in i olika former av samarbeten och när det kommer till Arrow så var det ett strategiskt viktigt val. Huawei säljer inte till slutkunder utan förlitar sig på partners som har den lokala kontaktytan och här var Arrow ECS ett perfekt alternativ. De har bredden, kompetensen och framför allt så är de mycket professionella i sitt sätt att jobba både mot oss som leverantörer men framför allt mot kunderna som alltid måste ligga i fokus. Till detta ska jag även tillägga att Arrow ECS har ett mycket gott rykte på såväl global som lokal nivå vilket ger oss en extra trygghet, berättar Linda.
Rätt utbildning är A och O
För att kunna garantera och säkerställa att Huaweis partners håller rätt kunskapsnivå gällande företagets produkter och lösningar har Huawei även utvecklat ett eget utbildnings- och certifieringsprogram som spänner över flera områden som; lagring, WiFi, servrar och routers med mera. Denna utbildning omfattar även delar som sälj och presale och är till för alla partners.
- För att kunna hålla den globalt höga nivå som vi gör har vi tagit fram vad som kallas Huawei University där vi internt kan se till att alla våra lärare har rätt kunskapsnivå. Dessa ingår sedan i en global pool av expertis/lärare som vi kan använda för att i nästa skede utbilda våra partners runt om i världen berättar Linda.
Europa en viktig marknad
Huawei finns idag i 170 länder och företaget redovisar en konstant tillväxt år efter år och efter Asien, som är den primära marknaden, så ligger Europa högt på listan över viktiga globala marknader. En marknad som dessutom växer och blir allt bredare med flera datacenters i olika europeiska länder samt RnD avdelning gällande WiFi i Stockholm.
- Europa generellt och Sverige specifikt, håller en mycket hög, teknisk nivå med bred kompetens och framför allt så känner jag att personer här är ärliga, säger Linda. Vi ser dessutom att flera globala företag som Google och Facebook finns representerade här vilket gör marknaden extra intressant även för vår del avslutar Linda som ser fram emot både samarbetet med Arrow ECS som att få återkomma till ett mycket vackert Sverige/Stockholm.För mer information om Arrow ECS och Huawei kontakta Peter Andreasson, Business Development Manager Mail/Skype: peter.andreasson@arrow.com