IFS blir marknadsledande inom fältservice

Affärssystemleverantören IFS har under senare tid satsat hårt på området fältservicelösningar och under veckans IFS World Conference i Boston, då IT-Kanalen var där kom beskedet att man förvärvat FSM-bolaget Astea vilket innebär att IFS blir marknadsledan inom fältservice.

ifsSom en lite mindre leverantör av affärssystem kan det vara viktigt att hitta specifika nischer att specialisera sig på. En sådan är det segment som branschen kallar Field Service Management (FSM), alltså förvaltningen av ett företags resurser, lokalisering av fordon, hantering av arbetaraktivitet, schemaläggning och liknande.

Under det gångna året har IFS genomfört ett antal uppgraderingar kring sina FSM-produkter där man introducerat bättre mobila fälttjänster, fler köp- och installationsalternativ i molnet samt ökad flexibilitet för att effektivisera arbetsstyrkan. I den senaste versionen ges kunderna friheten att själv skräddarsy datafält, arbetsflöden och gränssnitt för sin unika serviceverksamhet. I praktiken eliminerar detta behovet av kostsamma anpassningar eftersom den nya versionen enkelt kan optimeras beroende på användarens beteende och behov. Detta innebär dessutom att kunder enkelt kan implementera uppdateringar för att alltid ha tillgång till de senaste funktionerna.

Till IT-kanalen säger Marc Genevois, globalt ansvarig för IFS kundutvecklingsenhet, att förvärvet av FSM-specialisten Astea är ett steg i riktningen att bredda verksamheten mot nya kundgrupper.

– Just detta med att etablera specifika tjänster för ett antal viktiga kunder är något som vi varit dåliga på förut men där vi nu blivit mycket bättre. Det gäller även kopplingen mellan större kunder, oss och våra partners.

– När jag började se över detta område mötte jag partners som i det närmaste såg IFS som en konkurrent till deras egen verksamhet. Detta ledde till att vi fick satsa en del kring utbildning och liknande för att få till en förändring både hos oss och våra partners. Det är inte bra för någon att man får en konkurrenssituation mellan oss och partners.

– I dagsläget jobbar vi mycket med att knyta kontakter med nya systemintegratörer som kan bidra till att vi får med oss större företag i kundportföljden.

Marc Genevois ser den utökade satsningen på fältservicelösningar som ett viktigt led i IFS hållbarhetsarbete.

– De funktioner som vi byggt in i våra system gör det enklare för kunder inom handel och liknande att optimera sin logistik kring transporter samt hantering av emballage för att därmed minska koldioxidutsläppen.

Vad tror du era kunder kommer att ta med sig från detta event?

– Våra partner har nog märkt av att vi ökat utvecklingstakten, faktiskt fördubblat våra satsningar på forskning och utveckling bara under de senaste två åren. Det vi kan visa här i Boston är att vi kommit till skott med leveranser av de produkter som vi utlovade förra året.

– Ytterligare ett område där vi satsat hårt på senare tid gäller supportorganisationen där vi investerat mycket i stället för att köpa upp nya företag som en del av våra konkurrenter verkar satsa mest på.

EQT-ägda IFS uppger att man under det gångna året kunna öka licensintäkterna inom fältservice med 119 procent och att förvärvet av Astea International förväntas ge en ökning med ytterligare 40 procent under nästa år.

Under de senaste fem åren har analysföretaget Gartner ständigt placerat IFS som ” Leader Quadrant for Field Service Management Software”.