Lexmark ställer om varumärket – men är trogna sina partners

Rob Greaves, Lexmark
Rob Greaves, Lexmark.

Lexmark vill inte längre förknippas med skrivare, utan med mjukvara och lösningar. Därför befinner man sig i en omfattande omgörning av sitt varumärke. IT-Kanalen pratade med sverigechefen Rob Greaves om saken.

I det nya IT-landskapet finns det branscher som växer och branscher som krymper, och det finns inget värde i att vara marknadsledande på en marknad som inte finns. En av de leverantörer som tagit fasta på det är Lexmark, som rivit ut och byggt om sitt varumärke helt och hållet under 2015.

Lösningar istället för skrivare

– Idag har vi helt och hållet släppt konsumentmarknaden för skrivare. Utmaningen för oss är att få kunder att se bortom varumärket och inte förknippa oss med printers utan med lösningar, berättar Sverigechefen Rob Greaves.

Enligt statistik som Lexmark gärna visar upp minskar mängden papper som används för utskrifter varje år med 6-10 ton. Därför är det nya varumärket och dess innehåll helt och hållet ”printless” och tar höjd för det där papperslösa samhället vi alla väntar på. Idag kommer ungefär en tredjedel av företagets intäkter från mjukvara men andelen växer snabbt.

Readsoft-köpet centralt för nya Lexmark

Ett viktigt steg på vägen var köpet av svenska ReadSoft, som levererar lösningar för automatisering av affärsprocesser. Miljardaffären innebär att Lexmark idag har stor svensk närvaro med ett hundratal personer ”på marken”. Även andra företag, senast amerikanska Kofax, har förvärvats för att spetsa till mjukvarulösningarna och stärka konkurrenskraften på en marknad där huvudmotståndarna inte längre heter Canon och Ricoh utan snarare EMC och Cisco.  

Kanalen påverkas inte – ännu

Vad betyder då Lexmarks nya kläder för kanalen i Sverige? Inte så mycket – i vart fall inte på kort sikt, enligt Rob Greaves.

– Vi arbetar med stora spelare som Atea och Evry, de är partners som har resurser och ekosystem att hantera såväl produkter som lösningar på ett bra sätt.

– Sedan har vi en offensiv strategi när det gäller att växa mot små och medelstora företag, och där arbetar vi idag framför allt med direktförsäljning men vi är öppna för att samarbeta med partners med vertikalexpertis. Mot de stora företagen går vi i ofta in i affären tillsammans med en partner redan rån start, säger Rob Greaves.  

Post Comment