Enligt en ny Sifo-undersökning från Telia går sju minuter per arbetsdag åt till att lösa it-strul.
På ett år blir det nästan en vecka per anställd.
Det är tid som skulle kunna gå till att fila lite extra på den där säljpresentationen, uppdatera webben eller varför inte en välbehövlig promenad eller digital fika med kollegorna. I samma undersökning som genomförts bland svenska företagare uppger 17 procent av de tillfrågade personerna att strulet ökat under pandemin. För att fler ska kunna minska på sitt it-strul delar Telias Daniel Stark med sig av sina bästa tips.
Oavsett om jobbet just nu görs från kontoret eller köksbordet så läggs nästan en hel arbetsvecka (3,5 dagar) per år på att lösa teknikstrul.
Tid som skulle kunna läggas på kunderna, att få en bättre start på dagen eller mer tid till digitala kaffeautomats-snack med kollegorna. Enligt en ny Sifo-undersökning från Telia upplever människor att den vanligaste källan till teknikstrul är program som hänger sig eller problem med tillbehör och enheter. Strulande teknik kan påverka oss rent fysiskt i form av missade deadlines eller försena ankomster till möten. Men det är också en mental huvudvärk. 64 % av de tillfrågade i undersökningen uppger att de blir emotionellt påverkade av IT-strul. 16 procent känner dessutom oro minst en gång i månaden för att tekniken inte ska fungera och var tredje person i undersökningen avstår helt från att använda tjänster av oro för att det inte ska fungera.
– Tekniken har blivit mer tillgänglig och IT-systemen blir fler. Som företagare är det viktigt att fundera på vad IT-behovet faktiskt är och lägga tiden på att lära sig digitala verktyg som faktiskt gör skillnad i vardagen. Men det är också samtidigt viktigt att man har tillgång till en pålitlig och säker IT-miljö. Och det är något man bör ta hjälp av från en proffs. Det handlar om att skydda företagets data och undvika IT-strul som beror på flaskhalsar och kapacitetsbrist, berättar Daniel Stark, affärsansvarig för små- och medelstora företag hos Telia.