Okta höll välbesökt event i London

Användarna nöjda med Oktas lösning för hantering av användaridentiteter

Oktas CEO från USA Todd McKinnon

Okta höll nyligen ett välbesökt forum i London och IT-Kanalen var på plats med en reporter. Det var en trevlig och intressant konferens.

IT-Kanalen fick inte bara lyssna på Oktas CEO från USA Todd McKinnon och EMEA-chefen Jesper Fredriksen – vår reporter fick också sitta med vid ett rundabordssamtal med CEOn och EMEA-chefen.

När Todd mötte reportrarna, nio personer. sa han att man troligen om några år kommer att se tillbaka på eventet och komma ihåg att det inte var mer press än så. Han räknar med snabb och betydande tillväxt framöver.

Som många andra bolag med digitala produkter avsedda för bredden på marknaden har Okta kämpat ett tag men det går bra.

Köp inloggningen separat

Okta har en digital lösning för inloggningar som innebär att man köper inloggningslösningen separat även om den vanliga leverantören har den tjänsten inkluderad i en helhetslösning som man i övrigt valt. Att köpa inloggningen av Okta är väl värt besväret det kanske delvis innebär att ha ytterligare en partner, enligt Okta. Kunderna ser generellt också att säkerheten ökar.

Okta betonade nyckelfrasen “identity management” och framhöll att med tillit följer oändliga möjligheter. Det är viktigt att kunna lita på att någon är den han säger att han är för att det ska fungera inom digital business.

Berättade om framgångarna

CEOn Todd McKinnon kom upp på scenen och berättade vad som hänt sedan bolaget startade och hur överraskad han själv som medgrundare är över hur många som idag använder Oktas lösningar.

Man har redan hunnit mycket sedan starten. Bland annat lyckades Okta vid ett tillfälle fylla ett helt stadium i USA med kunder och partners från hela världen.

Och, 2013 öppnade Okta sitt första kontor i London i Storbritannien följt av några kontor på ett fåtal andra platser i Europa (varav ett i Stockholm). London-kontoret var faktiskt det första utanför USA och från de leds arbetet på en marknad som är otroligt viktig för Okta, sa Todd.

Han vände sig till besökarna i lokalen som bestod av flera hundra personer och sa att man verkligen uppskattar hur de velat bli partners till Okta. Tillsammans ska man uppleva framgång.

Förändringar som är avgörande i livet

Tänk på, sa han också, hur mycket som hänt teknikföretagen under de senaste tio åren. Bland annat har vi gått från 3G till 4G och nu kommer 5G. Mycket av det som händer leder till helt avgörande förändringar i livet för människor.

Maskininlärning och artificiell intelligens är andra saker som totalt förändrar.

-Det är mycket som är spännande och det som verkligen är unikt är att det inte bara är en trend. Det handlar om hur mycket inverkan varje trend har och hur de samverkar, säger Todd. Alla företag är teknikföretag, sa han också.

En spännande kund som var med på eventet i London var Dubai Airport. (Det är kanske fler än IT-Kanalens reporter som sett dokumentärserien från flygplatsen i Dubai som gått på TV.)

På Dubai Airport är man nöjda med samarbetet med Okta och deras teknikchef sa att utmaningen för flygplatsen i Dubai är att få fram rätt information till rätt anställd i rätt tid och helt säkert. Okta hjälper dem med det.

Företag måste ändra affären

IT-Kanalen mötte och pratade med Tobias Wahlfrid som är försäljningsansvarig, channel sales manager Nordics. Han har jobbat med molnet i många år och kom till Okta från fintech-branschen. Han jobbade förut på Klarna.

Tobias berättar att Okta kan hjälpa företag att flytta från on-prem till molnet och sedan ta nästa steg till att använda“single sign-on” och multi factor authentication för att på ett användarvänligt och säkert sätt nå de Saas applikationer som önskas användas. Man ser ju vad som händer när företag använder molnet. Man ser att alla företag i någon mening blivit teknikföretag och det här betyder stora förändringar, sa Tobias. Nu ska affärsmodellen ändras. IT är inte bara något som IT-avdelningen sköter. Det känns därför bra, menar Tobias, att Okta kan hjälpa till med den resan.

Har börjat få fäste i Europa

Med huvudkontor i San Francisco, har växt internationellt och företaget lanserade officiellt  i Norden med ett kontor i Stockholm i juni förra året. Företagets intäkter under räkensapsåret 2019 uppgick till 399 miljonerdollar, vilket är en ökning med 56 % jämfört med året innan. Första kvartalet för innevarande räkenskapsår medförde en intäktsökning på ytterligare 50%.

I Norden fokuserar Okta framförallt på att växa med lokala partners, så att kunder får tillgång till såväl den bästa teknologin som ett ekosystem av beprövade och duktiga partners.

En spännande kund är exempelvis Norska Flyktinghjälpen.

I Sverige  har företag varit väldigt duktiga på att anamma molnet tidigt. Sammantaget har det inverkat positivt på produktiviteten.

Okta-chef på global nivå från Finland

Sami Laine är teknikchef på global nivå, Director technology strategy, och har rest från USA för att vara med på konferensen. Sami kommer från Finland men har bott länge i USA. Han berättar om en mognadsmodell när det gäller påloggningar och säkerhet som Okta tagit fram. På en nivå som Okta kallar noll har man fragmenterad identitet. Nivå ett: sammanhållen identitet och styrning av vad varje person kommer åt att logga in på. Nivå två: kontextuell tillgång. Nivå tre: adaptivt enligt arbetsroll och hur man benämner dessa.

Modellen, säger han, är utarbetad på Okta baserat på intervjuer med IT-chefer där man hade som målsättning att förstå var företag befinner sig på resan mot Zero Trust. (Zero Trust är ett vanligt begrepp idag för tillräckligt god säkerhet.)

Hur företagen befinner sig i utvecklingen beror på i vilken bransch de är och skiljer sig också mellan geografiska regioner, säger Sami. Många traditionella tillverkningsföretag i mellanvästern i USA befinner sig exempelvis ofta på nivå noll eller ett. Nyare företag som inte har så mycket gamla rutiner att använda har kommit igång snabbt i molnet och befinner sig oftare på nivå ett eller två.

Många är hybrida

För att fortsätta jämförelserna: I Norden, säger Sami, har man kommit lite längre än i Centraleuropa där man oftare är mer traditionella. I Norden är de flesta företag som Okta pratar med hybrida. Det finns delar som gör att de befinner sig på noll-nivån även där. I Norden befinner man sig ofta på samma nivå som Storbritannien.

Varför ska man då välja en lösning från Okta enligt Sami? Han säger så här: Fler företag än någonsin börjar använda mer teknologi än någonsin. För effektiviteten och säkerheten är det viktigt att man säkert vet att man släpper in rätt personer och har full kontroll på deras identitet. Det finns en förväntan om att man ska jobba fort som också har betydelse. Med Oktas plattform sköter man enkelt både kunder och externa delar av egna företaget så att man kan fokusera företagets resurser på att tillhandahålla bra tjänster.